Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • مبارز فقید تونسی:ایران برای اسلامی شدن حکومت های آتی منطقه وظیفه مهمی دارد مبارز فقید تونسی:ایران برای اسلامی شدن حکومت های آتی منطقه وظیفه مهمی دارد
    چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۳

    مبارز فقید تونسی در آخرین گفت وگوی خود با فارس تأکید کرد که ایران برای اسلامی شدن حکومت های آتی منطقه وظیفه مهمی دارد. «حسین التریکی» شیخ مبارزان تونسی روز جمعه هنگام بازگشت از نماز بر اثر یک حادثه رانندگی مشکوک در آرژانتین جان خود را از دست داد. وی یکی از بزرگ ترین رهبران مذهبی انقلابیون و مبارزان تونسی در زمان مبارزه برای استقلال این کشور بود و در کشمکش های مربوط به قانون اساسی در سال 1938 تونس نقش اساسی بر عهده داشت. حدود یکسال پیش وی

    مبارز فقید تونسی در آخرین گفت وگوی خود با فارس تأکید کرد که ایران برای اسلامی شدن حکومت های آتی منطقه وظیفه مهمی دارد.
    خبرگزاری فارس: ایران برای اسلامی شدن حکومت های آتی منطقه وظیفه مهمی دارد

    «حسین التریکی» شیخ مبارزان تونسی روز جمعه هنگام بازگشت از نماز بر اثر یک حادثه رانندگی مشکوک در آرژانتین جان خود را از دست داد.

    وی یکی از بزرگ ترین رهبران مذهبی انقلابیون و مبارزان تونسی در زمان مبارزه برای استقلال این کشور بود و در کشمکش های مربوط به قانون اساسی در سال 1938 تونس نقش اساسی بر عهده داشت.

    حدود یکسال پیش وی در بحبوحه انقلاب های عربی به ایران آمد و در گفت وگویی که با ما در هتل استقلال داشت از خطرات و فرصت های پیش روی بیداری اسلامی و انقلاب های عربی گفت.

    او معتقد بود که نگاه اعراب و مسلمانان در انقلابشان به سوی ایران است و این ایران است که وظیفه بسیار حیاتی و مهمی برای اسلامی شدن حکومت های آتی در جهان عرب دارد.

    این مبارز تونسی البته از اینکه زیر پای اسرائیل در انقلاب های اخیر خالی شده سخن گفت و البته هشدار داد که نقشه های صهیونیست ها مهمترین تهدید بیداری اسلامی است و چه بسا فریاد زدن این خطرات بود که موجب مرگ مشکوک او در آرژانتین شد.

    او کتابی هم با عنوان «صهیونیسم عاریتی است» نوشته بود و آن روزها که در ایران بود تلاش کرد تا مترجمی برای آن به زبان فارسی پیدا کند؛ نمی دانیم آیا مترجمی پیدا شد که این اثر او را ترجمه کند یا نه اما خود او می گفت: یک متخصص آمریکایی می گوید هر کس صهیونیسم را نشناسد نمی تواند مشکلات جهان را درک کند و ما که در این جنگ که صهیونیست ها بر افروخته اند زندگی می کنیم و به همه از جمله جمهوری اسلامی فشار می آورند نیازمند این شناخت هستیم.

     

    آنچه در پی می آید بازخوانی گفت وگوی سال گذشته فارس با اوست:

     

    «حسین التریکی» مبارز 95 ساله و با سابقه تونسی که در جریان مبارزات خود دو بار به حکم اعدام محکوم شده است، گفت: 70 سال متوالی است که در حال مبارزه هستم؛ در راه استقلال تونس مبارزه کردم و استقلال تونس 20 مارس 1956 به دست آمد، سپس در راه استقلال الجزایر و مراکش تلاش و مبارزه کردم به ویژه انقلاب الجزایر که در اول نوامبر سال 1954 آغاز شد و بعد از هشت سال یعنی سال 1962 به پیروزی رسید و من از مسئله الجزایر در آمریکای لاتین بسیار حمایت کردم.

    وی افزود: بعد از پیروزی در مسئله الجزایر اتحادیه عرب من را به عنوان نماینده خودش در امور فلسطین در آمریکای لاتین انتخاب کرد تا همچون کاری که در الجزایر کردم بر اساس تجربیاتم، در زمینه فلسطین کار کنم.

     

    * نگاه اعراب و مسلمین در انقلابشان به جمهوری اسلامی است

     

    این مبارز تونسی با اشاره به توطئه ای جهانی به نام صهیونیسم گفت: به نظرم آنچه که دشمن بشریت و انسانیت است صهیونیسم است که به دنبال سیطره بر عالم است و الان به جمهوری اسلامی آمده ام چراکه نگاه اعراب و مسلمین در انقلابشان به این جا است و جمهوری اسلامی وظیفه ای سنگین بر عهده دارد.

    وی افزود: انقلاب اسلامی که رهبری میلیون ها انسان مسلمان یا به عبارتی یک میلیارد و 300 میلیون نفر در جهان را بر عهده دارد امروز برای پیروزی در این معرکه مسئول است و من به ایران آمده ام تا تجاربم در خلال ده ها سال را به برادرانم در ایران انتقال دهم.

    این مبارز تونسی تاکید کرد: به نظر من همانگونه که آقای احمدی نژاد گفتند؛ اسرائیل مبانی ای که موجب تاسیسش شد را از دست داده و به سختی زندگی می کند و 75 درصد از نیاز این رژیم را آمریکا و غرب به او می رسانند و اشغال فلسطین فقط نیاز 25 درصدی حیات اسرائیل را تأمین کرده است.

     

    * در جریان بیداری اسلامی زیر پای اسرائیل خالی شده است

     

    التریکی در پاسخ به سؤالی درباره آینده رژیم صهیونیستی در جریان بیداری اسلامی و انقلاب های منطقه گفت: امروز در این انقلاب ها گویی دارند زیر پای اسرائیل را خالی می کنند و چه در تونس و مصر شما دیدید که در طول سه ماه نه از دیکتاتور تونس و نه از دیکتاتور مصر خبری نبود و در لیبی و یمن آتش انقلاب ها برافروخته شد.

    وی افزود: اینکه امروز در همه دنیا حتی در ژاپن اسلام مورد توجه قرار گرفته است مشکل اساسی غرب و صهیونیست ها است و استعمارگران با پول و سلاح نمی توانند بر آن غلبه کنند لذا وقتی جوانی را می بینیم که خود را در راه فلسطین قربانی می کند در حالی که می داند در راه عقیده اش خواهد مرد بدون شک با هیچ چیزی این مسئله را نمی توانند از بین ببرند.

    این مبارز تونسی تصریح کرد: به یاد می آورم که در سال 1956 پس از آغاز انقلاب الجزایر در یکی از سخنرانی هایم گفتم شاید الجزایری ها فرار کرده باشند اما جنگ باقی است هر چه می خواهد طول بکشد روزی که الجزایری از ترس فرانسوی آزاد شد نهایتاً پیروز می شود و این همان مساله ای است که امروز در منطقه شاهد هستیم.

    وی همچنین درباره جایگاه مساله فلسطین در انقلاب های اخیر منطقه گفت: اگر مسئله فلسطین و بحران جهانی صهیونیسم نبودند، شاید هیچ وقت 11 سپتامبر رخ نمی داد و باید بگویم مسئله فلسطین مسئله مرکزی و اصلی جهان است.

    التریکی تاکید کرد: من کتابی نوشتم با عنوان «صهیونیسم عاریتی است» که اگر انسانی یا اهل فرهنگی بخواهد از صهیونیسم سخن بگوید از لحاظ نظری می تواند بفهمد که آنها چگونه سرزمین ها را دزدیدند و غصب کردند و چگونه عمل می کنند که البته این امور جز در مسئله فلسطین دیده نشده است.

    وی افزود: امیدوارم در ایران این کتاب به زبان فارسی منتشر شود چرا که یک متخصص آمریکایی می گوید هر کس صهیونیسم را نشناسد نمی تواند مشکلات جهان را درک کند و ما که در این جنگ که صهیونیست ها بر افروخته اند زندگی می کنیم و به همه از جمله جمهوری اسلامی فشار می آورند نیازمند این شناخت هستیم.

     

    * آمریکایی بودن انقلاب های اخیر سخنی مردود است

     

    این مبارز کهنه کار تونسی در ادامه این گفت وگو در پاسخ به سؤالی درباره تحلیل های مربوط به انقلاب های منطقه و اینکه این انقلاب ها برای مسایل اقتصادی و مالی بوده و نقشه ای آمریکایی از طریق اینترنت است، گفت: آنچه که آنها می گویند مردود است چرا که هنگامی که مردم تونس انقلاب کردند و همچنین مبارک را مصری ها ساقط کردند عملا بر خادمان آمریکا و صهیونسم پیروز شده و او را طرد کردند.

    وی افزود: این انقلاب ها، انقلاب هایی طبیعی و علیه کسانی است که الگوی آمریکا و انگلیس و صهیونیسم را اجرا می کردند و الان دارد ادامه می یابد و بزرگترین زیان دیده از این انقلاب ها، صهیونیست ها هستند چرا که مبارک را از دست دادند و او بزرگترین یار آنها بود.

     

    * برای اسلامی شدن حکومت های آتی در جهان عرب جمهوری اسلامی وظیفه راهنمایی دارد

     

    التریکی همچنین درباره نقش انقلاب اسلامی در انقلاب های اخیر منطقه گفت: فکر می کنید چرا من به ایران آمده ام چرا به آمریکا و انگلیس نرفتم؛ ما در اینجا احمدی نژاد و انقلاب اسلامی را داریم و هنگامی که او صهیونیسم را به نقد می کشد و می گوید اسرائیل نباید به حیاتش ادامه دهد این کلامی است که یک مسلمان و انقلابی می گوید.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا این به معنای رسیدن صدای انقلاب اسلامی به اعراب است گفت: بله حتما سخنان انقلاب اسلامی به اعراب رسیده و موجب این انقلاب ها شده است.

    التریکی افزود: شما هنگامی که در سال 1357 (1979) انقلاب کردید در آن زمان شرایط اجازه نمی داد که انقلاب های دیگری شکل بگیرد اما زمان و به ویژه رفتار رژیم صهیونیستی عاملی برای این امر شده است که امروز شاهد انقلاب ها در میان کشورهای عربی باشیم و بدانید همه مسلمانان و اعراب مسئله فلسطین را مهمترین مسئله خودشان می دانند.

    این پژوهشگر تونسی همچنین در بخش دیگری از این گفت وگو درباره نقش اسلام در آینده کشورهای انقلابی منطقه گفت: البته این نیازمند زمان است و بستگی دارد که مسلمانان و به ویژه مسئولانشان چه رفتاری در این زمینه داشته باشند.

    وی افزود: البته نقش راهنمایی کنندگان که اکنون جمهوری اسلامی ایران که مردمش در اثر انقلاب اسلامی خودشان برخودشان حکومت می کنند، نیز مهم است و بدانید ما قبل از اسلام چیزی نبودیم و بدون اسلام هم چیزی نخواهیم بود.

    التریکی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با فارس با اشاره به نقش اهالی فرهنگ و هنر و روشنفکران عرب در انقلاب های اخیر منطقه گفت: معتقدم همه اهالی فرهنگ به ویژه مومنین شان و متعهدانشان همه در ساخت حکومت جدید در تونس و مصر همراه خواهند شد و جامعه ما مثل همه جوامع همه اقشار را در بر دارد که البته عده ای خود را به دشمن می فروشند و دشمن همیشه در کمین است و البته اهالی فرهنگی بیدارند.

    وی همچنین درباره نقش سلفیون و القاعده و تندوروها در انقلاب های منطقه نیز گفت: من زیاد القاعده را نمی شناسم ولی می دانم القاعده و سلفی ها یک انفجار هستند و بودند چراکه از سوی امپراتوری غرب فشاری بود که موجب انفجار شد و آنها بخشی از آن بودند و البته در تمام انقلاب ها تندروهایی هستند.

     

    * نقشه های صهیونیست ها مهمترین تهدید بیداری اسلامی است

     

    این مبارز کهنه کار تونسی درباره تهدیدات موجود علیه انقلاب های منطقه اسرائیل را مهمترین تهدید خواند و گفت: نقشه های صهیونیست ها مهمترین تهدید است. وی افزود: یک خاخام صهیونیست می گوید هر که طلا یا به معنای دیگر پول داشته باشد سیطره می یابد و توصیه می کند که یهودیان باید بر همه منابع مالی دنیا غلبه کنند و صهیونیست ها امروز نقشه های خود در منطقه را پول اجرایی می کنند.

    التریکی در همین راستا با اشاره به بحران اقتصادی در آمریکا و غرب گفت: شما بدانید اگر ملت آمریکا بتواند بیدار شود و خطر صهیونیست ها را درک کند این مشکلات مالی و بیکاری را نخواهد داشت؛ من به شما بگویم تمام کسانی که موجب بحران مالی در آمریکا شدند صهیونیست ها بودند و به مسلمانان و اعراب خطاب می کنم دانشمندان شما کجا هستند که برای مردم آمریکا روشن کنند که صهیونیست ها عامل ورشکستگی آنها بودند و من معتقدم ما اعراب و مسلمانان باید هیمنه صهیونیست ها را از سر ملت آمریکا رفع کنیم.

     

    *با کلمه طیبه می توانیم اسرائیل را از بین ببریم

     

    وی همچنین مساله مقاومت را یک مسئله مهم در جهان عرب پس از انقلاب های اخیر دانست و گفت: البته ما اول نیازمند شناخت دشمن هستیم و اگر می خواهیم مسلمانان و یهودیان و مسیحیان کنار هم به راحتی زندگی کنند تنها با کلمه می توان صهیونیسم را از بین برد و به سلاح نیازی نیست البته اگر دشمن را بشناسیم. وی افزود: خدا در قرآن می گوید «أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاء * تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَیَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ * وَمَثلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ» و این قانون خداست و با این قانون ما می توانیم اسرائیل را با کلمه [حق] و طیبه از بین ببریم.

    التریکی تاکید کرد: سخن و کلام همان مسئله ای است که اسرائیل از آن استفاده کرد و به جهانیان به دروغ اثبات کرد که سرزمین فلسطین حق او است و ما باید جهانیان را آگاه کنیم.

    وی با اشاره به تلاش صهیونیست ها برای داشتن قدرت رسانه ای در جهان گفت: صهیونیست ها معتقدند روزنامه است که قدرت می دهد و بعد از به دست آوردن طلا آنان معتقدند که با آن طلا باید قلم های قوی را بخرند و می گویند وقتی ما بر روزنامه ها تسلط یافتیم می توانیم ارزش ها را تغییر دهیم و ارزش شرافت و پاکی وجدان و فضیلت را کم کنیم.

    التریکی افزود: شما می بینید که آنها توانسته اند بر مهمترین و مقدس ترین نظام موجود در جهان یعنی خانواده غلبه کنند چرا که خانواده اولین جامعه ای است که تشکیل می شود و اگر شما جامعه قوی می خواهید نیازمند خانواده هستید و الان آنها در جهان غرب به این قدرت رسیده اند و پدر در خانواده ارزشی ندارد و پدر بزرگ دیگر نیست!!

    این پژوهشگر تونسی ادامه داد: به یادمی آورم هنگامی که نماینده اتحادیه عرب بودم در آرژانتین فردی به من گفت من صد هزار دلار به تو می دهم گفتم چه می خواهی گفت که سخن نگویی و ساکت باشی و شما بدانید که صهیونیستها مهمترین مشکلشان این است که درباره شان روشنگری شود.

     

    --------------------------------------

    گفت وگو از؛ سجاد اسلامیان



    خبر
    شماره مطلب: 19540
    دفعات دیده شده: ۶۳۱ | آخرین مشاهده: ۲ ساعت پیش