-
مرکز نظرسنجی گالوپ گزارش داد / بیاعتمادی بیش از 55 درصد مردم آمریکا به اخبار رسانههای آمریکایی
سهشنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۴۹
مرکز نظرسنجی گالوپ در گزارشی اعلام کرد 55 درصد از مردم آمریکا میگویند اعتمادی به رسانههای جمعی این کشور ندارند؛ 60 درصد از آمریکاییها نیز معتقدند رسانههای آمریکایی در پوشش و گزارش اخبار،جناحی و حزبی عمل میکنند. موسسه نظرسنجی گالوپ در گزارشی خبر داد مردم آمریکا کماکان به رسانههای جمعی این کشور به دیده تردید مینگرند. طبق اخبار به دست آمده از یافتههای زمینهیابی این مرکز نظرسنجی، 55 درصد از مردم آمریکا اعتمادی به پوشش کامل و دقیق اخبار توس
مرکز نظرسنجی گالوپ در گزارشی اعلام کرد 55 درصد از مردم آمریکا میگویند اعتمادی به رسانههای جمعی این کشور ندارند؛ 60 درصد از آمریکاییها نیز معتقدند رسانههای آمریکایی در پوشش و گزارش اخبار،جناحی و حزبی عمل میکنند. موسسه نظرسنجی گالوپ در گزارشی خبر داد مردم آمریکا کماکان به رسانههای جمعی این کشور به دیده تردید مینگرند. طبق اخبار به دست آمده از یافتههای زمینهیابی این مرکز نظرسنجی، 55 درصد از مردم آمریکا اعتمادی به پوشش کامل و دقیق اخبار توسط رسانههای آمریکا ندارند و 60 درصد از آنها نیز معتقدند که رسانههای این کشور حزبی و گروهی عمل میکنند. 55 درصد از مردم آمریکا میگویند رسانهها دقیق نیستند یافتههای مرکز نظرسنجی گالوپ نشان میدهد، اکثر مردم آمریکا هنوز مطمئن نیستند که رسانههای جمعی این کشور، اخبار را به صورت دقیق، کامل و بیطرف پوشش میدهند. در نظرسنجی این موسسه تحقیقاتی از مردم پرسیده شد " اطمینان و اعتماد شما نسبت به رسانههای جمعی مانند روزنامهها، تلویزیون و رادیو، از لحاظ پوشش اخبار به طور کامل، دقیق و بیطرف چقدر است؟"؛ پاسخهای شرکت کنندگان روی مقیاسی که پاسخهای آن به صورت " خیلی زیاد، تا حدی، کم و هیچ" درجه بندی شده بود، نمرهگذاری می شد. طبق یافتههای این موسسه، 44 درصد از مردم آمریکا که در پاسخ به سوال مورد نظر گزینههای "خیلی زیاد" یا "تا حدی" را برگزیدند و 55 درصد از آنها که گزینههای "کم" یا "هیچ" را انتخاب کرده بودند، منفیترین نگرشها را نسبت به رسانههای آمریکایی داشتند. 60 درصد از مردم آمریکا معتقدند رسانههای این کشور حزبی و جناحی عمل میکنند همچنین طبق گزارش این موسسه، برداشت اکثریت مردم آمریکا (60 درصد) این است که رسانههای آمریکا سوگیرانه عمل میکنند؛ 47 درصد از آمریکاییها معتقدند که رسانههای جمعی گرایشهای افراطی لیبرال دارند و 13 در صد به گرایشهای افراطی محافظهکارانه باور دارند؛ این رقم، تقریبا همان رقمی است که در نظرسنجی سال گذشته نیز به دست آمده بود. در نظرسنجی سال جاری، درصد آمریکاییهایی که معتقد بودند اخبار رسانهها، " تنها نزدیک به واقعیت هستند" به 36 درصد رسید؛ این رقم نیز در محدوده ارقامی قرار میگیرد که گالوپ در نظرسنجیهای سال گذشته خود به دست آورده بود. طرفدارن احزاب و برداشتشان از رسانهها ـ تفاوت برداشتهای مردم بر حسب حزب و ایدئولوژی برداشت مردم از رسانهها، کماکان بر حسب احزابی که آنها طرفدار آن هستند، متفاوت است. 75 درصد از جمهوریخواهان و محافظهکارها، معتقدند که رسانههای آمریکا گرایشهای افراطی لیبرال داند. دموکراتها و لیبرالها، به ترتیب با 57 درصد و 42 درصد، بیشتر احتمال دارد بگویند اخبار رسانهها، " تنها نزدیک به واقعیت" هستند. با این حال، راه میانهروها و استقلالطلبها در اینجا از هم جدا میشود که 50 درصد از استقلالطلبها معتقدند رسانهها گرایشهای افراطی لیبرال دارند، حال آنکه 50 درصد از میانهروها میگویند اخبار رسانهها "تنها نزدیک به واقعیت" هستند. هیچکدام از این نگرشها با یافتههای سال گذشته گالوپ تفاوت آماری معناداری نداشتند. عدم تغییر نگرش مردم نسبت به سال گذشته ـ نتیجهگیری آمریکاییها کاملا نسبت به اخبار رسانهها بیاعتماد هستند؛ 55 درصد از آنها میگویند مطمئن نیستند رسانههای آمریکا، اخبار را به صورت دقیق، کامل و بیطرفانه گزارش دهند و 60 درصد نیز برداشتشان این است که این رسانهها، اخبار را به نفع یک گروه یا گروهی دیگر تغییر میدهند. با اینکه چشمانداز رسانهها به سرعت تغییر میکند، این دیدگاهها تا اندازه زیادی نسبت به سال گذشته بدون تغییر باقی ماندهاند.در گزارشی که "مرکز تحقیقات رسانه و مردم پو" به تازگی منتشر کرد نیز مشخص شد نظر مردم نسبت به 9 مقیاس مهم اندازهگیری شده توسط این مرکز (از بین کل 12 مقیاس اندازهگیری شده)، به طرز بیسابقهای منفی بوده است. با در نظر گرفتن اینکه در تحقیقات موسسه گالوپ نگرش کلّی مردم تفاوت چندانی نسبت به سال گذشته نداشته است، شاید با اتکا به آمار و ارقام به دست آمده از موسسه پو بتوان به تبیین پارهای از جنبههای زیربنایی نگرش منفی مردم نسبت به رسانههای جمعی نائل آمد. ممکن است نوع رسانهای که فرد بیشتر از آن استفاده میکند، نقشی در برداشتهای کلّی فرد نسبت به رسانهها داشته باشد. موسسه گالوپ در تلاش است تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهد.
خبر
نام منبع: خبرگزاری فارس
شماره مطلب: 17215
دفعات دیده شده: ۶۱۰ | آخرین مشاهده: ۲ ساعت پیش