Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • دیپلماسی بزرگ ورزشی برای کشورهای کوچک خلیج فارس
    سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۰ ساعت ۸:۳۳

    کشورهای کوچک خلیج با هزینه کردن میلیاردها دلار و استفاده از "دیپلماسی ورزشی " تلاش می‌کنند تا وجهه‌ای بین المللی برای خود دست و پا کنند. پایگاه اینترنتی "ورلدکرانچ " در مقاله‌ای به قلم "مصطفی کساوس " به بررسی اقدامات کشورهای عربی کوچک خلیج فارس در زمینه استفاده از ورزش به عنوان ابزاری دیپلماتیک پرداخته است. * شوق مردم قطر در مورد برگزاری جام جهانی 2022 در کشورشان غرور در پنجره‌های منطقه سوق واقف در قطر دیده می‌شود. ویترین‌های مغازه‌ها در این من

    کشورهای کوچک خلیج با هزینه کردن میلیاردها دلار و استفاده از "دیپلماسی ورزشی " تلاش می‌کنند تا وجهه‌ای بین المللی برای خود دست و پا کنند. پایگاه اینترنتی "ورلدکرانچ " در مقاله‌ای به قلم "مصطفی کساوس " به بررسی اقدامات کشورهای عربی کوچک خلیج فارس در زمینه استفاده از ورزش به عنوان ابزاری دیپلماتیک پرداخته است. * شوق مردم قطر در مورد برگزاری جام جهانی 2022 در کشورشان غرور در پنجره‌های منطقه سوق واقف در قطر دیده می‌شود. ویترین‌های مغازه‌ها در این منطقه توریستی مملو است از تصاویر امیر قطر و پسرش با حالتی پیروزمندانه و با بلند کردن جام جهانی در دست. نمونه گچی جام جهانی در مغازه‌های سوغاتی فروشی 27 دلار قیمت دارد. * میزبانی جام جهانی 2022، نتیجه سیاست دیپلماسی ورزشی قطر این کشور کویری میزبان جام جهانی 2022 خواهد بود. تصمیم فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) مبنی بر دادن میزبانی پر بیننده‌ترین رویداد ورزشی جهان به قطر حکم تاج‌گذاری سیاست "دیپلماسی ورزشی " قطر را داشت که تقریباً 2 دهه پیش آغاز شده بود. * ورزش در سطح جهانی، کالایی برای فروش است شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، از سال 1995 که بر تخت پادشاهی این کشور نشست هدف خود را افزایش اعتبار جهانی این قطعه کوچک از شبه‌جزیره عربستان قرار داد. تأسیس شبکه الجزیره در سال 1996 توجه زیادی را به این کشور جلب کرد؛ اما باز هم موقعیت‌های بیشتری وجود داشت. همان‌گونه که "فردریک بولوتنی "، اقتصاددان ورزشی، به درستی اشاره می‌کند: "ورزش در سطح جهانی، فروشی است ". * صرف هزینه‌های بی‌پایان در بخش ورزش و تبدیل شدن قطر به کشوری جذاب برای هواداران ورزش قطر که به گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF) دارای بالاترین ثروت سرانه در جهان و سومین کشور از لحاظ ذخایر گازی است، به راحتی منابع بی‌پایانی برای هزینه کردن در زمینه چالش‌های خود در زمینه ورزش دارد. تنها در طول چند سال، این کشور 7/1 میلیون نفری به یک مرکز ورزشی تبدیل شده است. این کشور با جذب علاقه‌مندان، میزبان چندی از معتبرترین و پول‌سازترین تورنومنت‌های ورزشی بوده است: فوتبال، فرمول یک، مسابقات جهانی تنیس، گلف، راکبی، دو و میدانی و غیره. * دوحه 225 میلیارد دلار در بخش پروژه‌های زیرساختی هزینه می‌کند دوحه مانند یک منطقه ساخت و ساز بزرگ به نظر می‌آید که جرثقیل‌ها و تراکتورها در آن با اتومبیل‌های براق چهار چرخ رقابت می‌کنند. قطر برنامه دارد در طول 5 سال مبلغی معادل 225 میلیارد دلار در زمینه انجام پروژه‌های زیرساختی هزینه کند. بخشی از این هزینه صرف بازی‌های جام جهانی خواهد شد: 3 میلیارد دلار صرف ورزشگاه‌ها و 17 میلیارد دلار صرف هتل‌های این کشور خواهد شد. * فعالیت کشورهای دیگر عربی در زمینه دیپلماسی ورزشی همسایه‌های دوحه در امارات متحده عربی - ابوظبی دقیق و دوبی مغرور و تا حدی کمتر امان و بحرین - نیز در زمینه دیپلماسی ورزشی فعال هستند. آن‌ها نیز میزبان بزرگ‌ترین تورنومنت‌های ورزشی هستند و مبالغ فوق‌العاده‌ای را صرف استخدام ستاره‌های بازنشسته فوتبال می‌کنند تا رقابت‌های قهرمانی ملی خود را جذاب‌تر کنند؛ رقابت‌هایی که در غیر این صورت کسل‌کننده خواهند بود. * در حالی که ورزشگاه‌های مجلل در دوبی و ابوظبی خالی از تماشاگر هستند، در ایران 100 هزار نفر به ورزشگاه‌ها می‌روند اولین نکته‌ای که با ورود به این ورزشگاه‌های درخشان اما تقریباً خالی از جمعیت در دوبی و ابوظبی جلب توجه می‌کند کمبود واضح حال و هوای ورزشی است در حالی که بازی‌های فوتبال در ایران 100 هزار نفر را به ورزشگاه‌ها می‌کشاند. * دادن تابعیت قطری به ورزشکاران مشهور نام این بازی درخشش (مانند ستاره‌ها) است. قطر بدون شک به ورزشکاران مشهور، به ویژه از کشور برزیل، تابعیت قطری داده است تا تیم ملی فوتبال خود را تقویت کند و یا مدال‌های المپیکی کسب نماید. دلیل تابعیت قطری سیف سعید شاهین (با نام پیشین کنیایی استیون چرونو) قهرمان دو دوره مسابقات جهانی دوی 3000 متر نیز همین بود. * خرید و یا اسپانسری تیم‌های برتر فوتبال: شکل اروپایی دیپلماسی ورزشی دیپلماسی ورزشی در کشورهای اروپایی به شکل خرید و یا اسپانسری تیم‌های برتر فوتبال وجود دارد. شیخ منصور، عضو خاندان سلطنتی ابوظبی، صدها میلیون یورو صرف تیم فوتبال خود، منچستر سیتی، کرد. شرکت هواپیمایی امارات ایرلاین اسپانسر آرسنال، تیم لیگ برتری انگلستان، تیم فرانسوی پاریس سن‌ژرمن (PSG) و تیم‌های دیگر است. شرکت سرمایه‌گذاری ورزشی قطر (QSI) که بودجه‌اش توسط شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، ولیعهد دولت قطر، تأمین می‌شود به تنهایی %70 از سهام باشگاه پاریس سن‌ژرمن را خریداری کرد. بنیاد قطر در سال‌های 2011 تا 2016 سالانه 30 میلیون یورو هزینه خواهد کرد تا تبلیغاتش روی پیراهن بارسلونا ثبت شود. جمعه پیش نیز شرکت هواپیمایی قطر ایرویز اعلام کرد که قرار است به شرکت رسمی هواپیمایی تور دو فرانس تبدیل شود. * قدرت خرید قطر از طرفی به این کشور آبرو بخشیده و از طرف دیگر اعتبار قطر را خدشه‌دار کرده است فردریک بولوتنی معتقد است که تمام این خریدها به رهبران کشورهای خلیج کمک می‌کند تا "به عنوان رؤسای کشور احترام دیگران را به دست آورند ". اما قدرت خرید قطر که به این کشور اعتبار می‌بخشد از طرفی اعتبار قطر را خدشه‌دار نیز کرده است. به عنوان مثال، محمد بن همام قطری، که مدتی رقیب جوزف سپ بلاتر در ریاست فیفا بود، به علت اتهام فساد مجبور به استعفا شد. گفته می‌شود که امیر قطر خود از او خواست تا کناره‌گیری کند. * قطر متهم به خرید آرای فیفا برای به دست آوردن میزبانی جام جهانی همچنین این فرضیه وجود دارد که ممکن است قطر آرای مورد نیاز برای میزبانی جام جهانی 2022 را خریده باشد. برخی فدراسیون‌های ملی نیز رسماً درخواست برگزاری دوباره رأی‌گیری را مطرح کرده‌اند؛ بومرنگی در تلاش‌های قطر برای استفاده از ورزش به عنوان ابزار دیپلماسی و همچنین یادآور این نکته که حتی میلیارد‌ها دلار نیز نمی‌تواند احترام را برای کسی بخرد.



    مقاله
    نام منبع: خبرگزاری فارس
    شماره مطلب: 16499
    دفعات دیده شده: ۱۶۶۴ | آخرین مشاهده: ۹ دقیقه پیش