-
مدیر پایگاه خبری اوپدنیوز مطرح کرد: نگرانی از تبانی آمریکا و بی.پی در سرپوش گذاشتن بر عمق فاجعه خلیج مکزیک
پنجشنبه ۳ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۰:۳۰
مدیر پایگاه خبری اوپدنیوز با تشریح اینکه احتمالا شکست در دیواره چاه منفجر شده باعث نشت قابل توجه نفت شده و این عملیات مهار را بسیار دشوار میکند، نوشت: امیدوارم دولت آمریکا با شرکت بی.پی برای سرپوش گذاشتن بر این فاجعه تبانی نکرده باشد. "راب کال " (Rob Kall) در مقالهای که در پایگاه خبری اینترنتی "اوپد نیوز " (Oped News) منتشر شد، با بررسی جامع حوادث پیرامون نشت نفت در خلیج مکزیک، مدیریت اشتباه را عامل اصلی بروز این فاجعه دانست. طبق مقالهای که
مدیر پایگاه خبری اوپدنیوز با تشریح اینکه احتمالا شکست در دیواره چاه منفجر شده باعث نشت قابل توجه نفت شده و این عملیات مهار را بسیار دشوار میکند، نوشت: امیدوارم دولت آمریکا با شرکت بی.پی برای سرپوش گذاشتن بر این فاجعه تبانی نکرده باشد. "راب کال " (Rob Kall) در مقالهای که در پایگاه خبری اینترنتی "اوپد نیوز " (Oped News) منتشر شد، با بررسی جامع حوادث پیرامون نشت نفت در خلیج مکزیک، مدیریت اشتباه را عامل اصلی بروز این فاجعه دانست. طبق مقالهای که در پایگاه اینترنتی "هافینگتون پست " (huffingtonpost.com) منتشر شد، "هنری واکسمن " (Henry Waxman) و "بار استوپاک " (Bar Stupak) دو نماینده کنگره آمریکا در گزارش خود به دنبال بررسی در زمینه این فاجعه نوشتند: بی.پی با وجود هشدارهای مهندسین خود گزینه مخاطرهانگیزتر را برای بتنریزی کردن جداره چاه انتخاب کرد، آن هم ظاهراً به این دلیل که گزینه اعمال غلاف محافظتی، 7 تا 10 میلیون دلار بیشتر هزینه در برداشت و زمان بیشتری طول میکشید. کال در بخش اول این مقاله همچنین به تقویت احتمالی که میگوید دیواره و غلاف بتونی چاه آسیب دیده و این بر عمق فاجعه میافزاید اشاره کرد. در اینجا بخش دوم این مقاله از نظر میگذرد. به گفته وی، طبق گزارش این دو نماینده کنگره، تصمیم برای صرفنظر از این به اصطلاح مهار سیمانی (cement bond) که آزمایشی برای میزان انسجام روکش (seal) محسوب میشد، ناشی از نگرانیهای مربوط به زمان و هزینه بوده است. انجام این آزمایش با بهرهگیری از تیم اعزامی "شرکت اشلومبرگر " (Schlumberger Ltd) 128 هزار دلار هزینه در بر میداشت، در حالی که لغو این برنامه تنها حدود 10 هزار دلار هزینه داشت. وی افزود: کمیسیون کنگره با "گوردون آکر " (Gordon Aaker) مشاور تحلیل خرابی "شرکت خدمات مهندسی " (Engineering Services LLP) در هیوستون تماس گرفت که اظهار کرد این شرکت از لغو آزمایش بیاطلاع بوده است و این تصمیم بی.پی را "به شدت بیمبالات " نامید. "موسسه نفت خام آمریکا " (American Petroleum Institute) برای پر کردن چاه در هنگام حفاری پیش از سیمانکاری، استفاده از گل و رسوب سنگین وزن را توصیه میکند. این فرآیند که ممکن است تا 12 ساعت طول بکشد، به کارگران اجازه میدهد در صورت نشتی گاز محل آن را بیابند و آن را از بین ببرند. بی.پی تصمیم گرفت از این اقدام ایمنی و همچنین قرار دادن یک قطعه نهایی برای ثابت نگه داشتن روکش چاه در جای خود، که غلاف تثبیتی (lockdown sleeve) نامیده میشود، صرفنظر کند. هم مقامات شرکت "ترانس اوژن " (Transocean) و هم هالیبرتون به اعضای کمیسیون بازرسی کنگره گفتند که این کار، یک اشتباه رویهای عمده بوده است. * شکست احتمالی در غلاف ایمنی چاه قطع نشتی را بسیار سخت میکند مجری برنامه رادیویی "باتم آپ " (Bottom Up) ادامه داد: اگر روکش بتی چاه شکسته باشد که در حال حاضر احتمال آن بالا به نظر میرسد، تلاش برای بستن چاه از بالا با شکست مواجه خواهد شد. سوراخهای ناشی از شکستکی روکش افزایش خواهند یافت و به همین دلیل، نمیتواند کمکی به بستن چاه در عمق 10 هزار فوتی کند. گمان میرود به همین دلیل باشد که بی.پی طبق دستور دولت اوباما، در حال حفاری هر دو چاه تا ته آنها است. آنچه که مشخص نیست، این است که آیا هالیبرتون به خاطر کوتاهی و عدم روکشکاری قسمت بیشتری از چاه، باعث بروز مشکل در روکش بتنی چاه شده است یا خیر؟ آنچه معلوم است این است که هالیبرتون دستورات بی.پی را در مورد استفاده از تجهیزات نامناسب برای روکشی چاه، یعنی متمرکز کنندهها پذیرفته و به آنها عمل کرده است. این تنها یکی از عواملی است که از میان اسرار فراوان بی.پی به بیرون راه یافته است. هنگامی که شرکت اصلی به پیمانکار خود دستور میدهد کاری را به شیوهای انجام دهد که هم شرکت و هم پیمانکار میدانند ایمن نیست، وظیفه پیمانکار است که با این امر مخالفت کند. کال افزود: اگر نفت از سوراخهای ناشی از شکستکی و ترک روکش که اکنون میدانیم زیر حد استاندارد ساخته شده، به بیرون نشت کند که قرار است موقتی هم باشد، این نفت میتواند به بستر دریا راه یابد و از سطح دریا به پیرامون این حوزه نفتی برسد. * تصاویر پخش شده احتمالا بخش کوچکی از نشت نفت را نشان میدهد وی با مطرح کردن این سوال که آیا زیردریاییهای روباتیک به دنبال چنین سوراخهایی بر روی روکش چاه میگردند، ادامه داد: آیا بی.پی مرموز چنین سوراخهایی پیدا کرده است؟ اگر نفت در حال نشت از چنین سوراخهایی در روکش چاه باشد، پس ویدئوهای پخش شده از زیر دریا از خروج نفت از لوله عمودی در بالای قطعه BOP که همه دنیا ناظر آن بودهاند، تنها بخش کوچکی از نفتی را نشان میدهد که در حال نشت از چاه بی.پی است. "کریس لاندو " (Chris Landau) زمینشناس بر این باور است که اگر روکش شکسته باشد، بستن چاه از پیش هم دشوارتر خواهد شد و راهحل آن، حفاری چاههای بیشتر برای برداشتن فشار از روی این چاه خواهد بود. البته، حفر هر چاهی در عمق یک مایلی یا بیشتر خطراتی در بردارد. به جز هالیبرتون، شرکتهای دیگری هم هستند که کار روکشی چاه انجام میدهند ولی آیا به اندازه کافی کشتی فوق حفاری (mega-drilling) مانند کشتی غرق شده "دیپ واتر هورایزن " (Deepwater Horizon) برای این کار وجود دارد؟ تعداد زیادی از این کشتیهای پشت بلند بیش از 600 میلیون دلاری که ساخت آنها بیش از سه سال طول کشیده، وجود ندارد و بسیاری از تعداد موجود هم طبق قرارداد در خدمت شرکتهای نفتی سایر کشورها قرار دارند. پس احتمالاً منابع حفاری کافی برای حفاری این چاههای اضافی فراهم نخواهد بود. کال با بیان اینکه یکی از مقامات بی.پی اعلام کرده که طبق برنامه بازبینی این شرکت، تا اول ماه جولای، تا 53 هزار بشکه در روز نفت ذخیره خواهد شد، نوشت: این بدین معنی است که مقامات بی.پی تصدیق میکنند که میزان نشت بیش از 53 هزار بشکه در روز است. یعنی آنها جریان نفت را اندازهگیری کرده و احتمالاً از همان روز اول میزان جریان نفت خروجی را در هر روز میدانستهاند. بی.پی که اعلام کرده با اقدامات بیشتر تا اواسط ماه جولای ظرفیت جمعآوری نفت خروجی را افزایش خواهد داد، این برنامه را پس از آن اتخاد کرد که "واتسون " (Watson) مقام ارشد دوم دولت فدرال در امور اقدامات اضطراری نشت نفت (spill response) روز جمعه به این شرکت گفت که برنامههای پیشین آنها دور از انتظار بوده و یک مهلت 48 ساعته برای اتخاذ یک برنامه جدید به بی.پی داد. این بدین معنی است که آنها میدانند که میزان نشت بیش از 53 هزار بشکه در روز و احتمالاً تا 80 هزار بشکه در روز است که این امر با گفتههای سایر کارشناسان این صنعت مطابقت دارد. رئیس شرکت "فیوچر هلث " (Futurehealth, Inc) ادامه داد: فکر میکنم در سال 2008 بود که مقامات بی.پی درباره توانایی جدید خود در اندازهگیری میزان جریان نفت و گاز به خود میبالیدند. البته، این ارقام بالاتری که بی.پی به آنها اعتراف میکند، تنها نشان دهنده میزان جریان نفت خروجی از لولهای است که خود آنها نشان میدهند و میزان نفتی را که از سوراخهای به وجود آمده بر روی روکش در عمق 5 هزار فوتی به سطح آب خارج میشود، منظور نمیکنند. دانستن این مسئله جالب خواهد بود که آیا گارد ساحلی خلیج مکزیک، نیروی دریایی آمریکا یا حتی "جیمز کامرون " (James Cameron) فیلمساز آمریکایی منابع خود را برای یافتن نشتیهای بیشتر به کار گرفتهاند. دولت اوباما آنقدر که باید، در مورد این مسئله سوال و جواب مطرح نمیکند. * انفجار گاز، باعث آسیبدیدگی روکش چاه شده است به گفته وی، یکی از مقامات بی.پی اظهار کرده است که احتمال قابل توجهی وجود دارد که انفجار گازی که منجر به غرق شدن کشتی دیپ واتر هورایزن شرکت ترانس اوشن شد، مانند جریان هوا در لولههای آب، احتمالاً باعث بروز ضربه و شکسته شدن روکش چاه شده باشد. به علاوه، از آنجا که نفت آمیخته شده با گل در سطح روکش پخش میشود و بستههای گاز ضربات بیشتری بر روکش وارد میکنند، احتمال اینکه فرسایش بیشتری در انسجام ساختار روکش ایجاد شود، وجود دارد. این مسئله میتواند به قطع کامل ارتباط بین روکش به BOP موجود در دهانه چاه شود که میتواند به افزایش جریان نفت، طبق برآوردهای دانشمندان، از 80 تا 100 هزار بشکه در روز به بیش از 600 هزار بشکه در روز بینجامد. اگر این آخرین تلاش برای حفاری دو چاه جایگزین عمیق برای متوقف کردن نشت نفت با شکست مواجه شود، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که خرابی کامل روکش چاه حادث شود. به همین دلیل است که حفاری چاههای اضافی برای برداشتن فشار از روی چاه، هر چند که اقدامی با قاطعیت نامشخص است، از اهمیت بسیاری برخواردار است. * نگرانی از تبانی بی.پی و دولت آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر عمق فاجعه وی با بیان اینکه نباید در این مورد پنهانکاری صورت بگیرد، نوشت: نباید، آن طور که به نظر میرسد، برای جلوگیری از انتشار اطلاعات و ممانعت از پوششدهی این فاجعه توسط رسانهها، بین دولت آمریکا و بی.پی تبانی صورت بگیرد. ما با فاجعهای مواجه هستیم که از هر آنچه که تاکنون آمریکا یا حتی بشریت تجربه کرده، وخیمتر است. این مسئله نیازمند آن است که اوباما و هر دو حزب کنگره این کشور در مورد آن به سطح بالاتری از رهبری و مدیریت فاقد جانبگرایی برسند. این چالش غیر فنی احتمالاً از چالشهای فنی که آمریکا با آن روبروست، دشوارتر است. کال در پایان افزود: امیدوارم رئیس جمهور آمریکا ظرفیت آن را داشته باشد که با چالشهایی روبرو شده و آنها را هدایت کند که هیچ یک از روسای جمهور پیشین آمریکا حتی در زمان جنگ هم از انجام آن ناتوان بودهاند. شاید این فاجعه به نابودی جهان نینجامد ولی قطعاً تاثیرات مخرب بسیاری در پی خواهد داشت. مردم آمریکا باید نظر خود را در این باره به دولت اوباما و کنگره این کشور ابراز کنند.
گزارش
نام منبع: خبرگزاری فارس
شماره مطلب: 13935
دفعات دیده شده: ۱۱۱۵ | آخرین مشاهده: ۲ ساعت پیش