Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • شوالیه هاى رایانه اى ناتوى فرهنگی شوالیه هاى رایانه اى ناتوى فرهنگی
    دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۳۷

    شوالیه هاى رایانه اى که در نبرد جنگ هاى صلیبى قرن جدید بدون هیچگونه حساسیتى تا عمق خانه هایمان نفوذ کرده و ما در بى خبرى با آغوشى باز به استقبال آنها رفته ایم و حتى هزینه مالى حضورشان را نیز پرداخت میکنیم. در بازى رایانه اى گرافیک،صدا و تعامل، ابتکار سیر داستان، کنجکاوی، پیچیدگى وتخیل، منطق، حافظه، بازتاب ها، مهارت هاى ریاضی، چالش حل مسئله و تجسم از جمله جنبه هاى فنی، روانى و فردى است که بازیگران را جذب این بازى ها مى کند.کار مستقل، مداومت در باز

    شوالیه هاى رایانه اى که در نبرد جنگ هاى صلیبى قرن جدید بدون هیچگونه حساسیتى تا عمق خانه هایمان نفوذ کرده و ما در بى خبرى با آغوشى باز به استقبال آنها رفته ایم و حتى هزینه مالى حضورشان را نیز پرداخت میکنیم. در بازى رایانه اى گرافیک،صدا و تعامل، ابتکار سیر داستان، کنجکاوی، پیچیدگى وتخیل، منطق، حافظه، بازتاب ها، مهارت هاى ریاضی، چالش حل مسئله و تجسم از جمله جنبه هاى فنی، روانى و فردى است که بازیگران را جذب این بازى ها مى کند.کار مستقل، مداومت در بازی، لذت بردن از بازی، مشارکت فعال، تعامل مشارکتی، ساختار گروهی، یادگیری، رقابت یا همکارى گروهى و فرصت هاى برابر در بازى ازجمله عواملى است که در فرد براى ادامه بازى ایجاد انگیزه مى کند. و دقیقا به دلیل همین خصوصیات است که به یکى ابزار تاثیر گذار غرب در راستاى ناتوى فرهنگى علیه دنیاى اسلام و خصوصا انقلاب اسلامى ایران تبدیل شده است. مقام معظم رهبرى در مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس بین‌المللى قدس و حمایت از حقوق مردم فلسطین در ساختمان اجلاس سران در تهران برگزار شد با اشاره به این موضوع فرمودند:«امروز استکبار جهانى که رئیس جمهور کنونى آمریکا سخنگوى آن است دنیاى اسلام را صریحا تهدید مى‌کند و سخن از جنگ صلیبى مى‌گوید، شبکه استکبارى صهیونیسم و سازمان‌هاى جاسوسى آمریکا و انگلیس در همه دنیاى اسلام سرگرم فتنه انگیزى اند،... هزارها فیلم سینمایى و بازى رایانه‌اى و امثال آن با هدف زشت نمایاندن چهره اسلام و مسلمین، تولید و روانه بازارها مى‌شود.» کارکردهاى فرهنگى بازى رایانه ای با توجه به آنچه که ذکر شد بازى هاى رایانه اى به شوالیه هاى مجازى ،قدرتمند و جذاب ناتوى فرهنگى و جنگ صلیبى غرب تبدیل شد ه اند که در حال تخریب و تغییر تدریجى ارزشها و هنجار هاى انقلاب اسلامى و جهان اسلام هستند . شوالیه هاى رایانه اى که در نبرد جنگ هاى صلیبى قرن جدید بدون هیچگونه حساسیتى تا عمق خانه هایمان نفوذ کرده و ما در بى خبرى با آغوشى باز به استقبال آنها رفته ایم و حتى هزینه مالى حضورشان را نیز پرداخت میکنیم. در صورت عدم برخورد مدبرانه با آنها باید هزینه هاى گزاف و جبران ناپذیر معنوى را برای نسل آینده پرداخت کنیم در این نوشتار سعى شده است به نحوه تاثیر گذارى این شوالیه هاى رایانه اى و مصادیق آن پرداخته شود. الف) خشونت و پر خاشگری شاید به جرات بتوان گفت که یکى از تاثیرات منفى استفاده زیاد از بازى هاى رایانه اى که مورد اتفاق نظر در بین تمام کارشناسان است افزایش روحیه خشونت و پر خاشگرى در میان کاربران بازى هاى رایانه اى است. خشونت در بازى هاى رایانه اى را مى توان به دوگروه خشونت انسانى و خشونت خیالى تقسیم بندى کرد. که هریک از این گروها دارای دو زیر گروه سوم شخص و بازى هاى اول شخص هستند. در بازى هاى سوم شخص کاربر شخصیتى را که دست به اقدام خشونت آمیز مى زند کنترل مى کند ولى در بازى هاى اول شخص به ما اجازه داده مى شود که از پشت اسلحه به بازى نگاه کنیم گویى که خود ماشه مى کشیم و دیگران را به قتل مى رسانیم. هر روز بازى هاى جدیدترى تولید و به بازار عرضه مى شوند که خشونت در آن موج مى زند. صحنه هایى چون خفه کردن همراه با صداى شکستن مهر هاى گردن،استفاده از ضربات مشت و پا و ... همراه با صداى شکستن استخوانهاى دشمن، استفاده از سلاح هاى سرد مانند چاقو، خنجر ،شمشیر و.... همراه با افکتهایى چون صداى ناله و پاشیدن خون به اطراف و ... قتل افراد عادى به خاطر سرقت ،ماشین ربایى ،استفاده از سلاح هاى گرم ، ترسیم خون در بازى ، نمایش خون حاصل از قطع عضو و... به عنوان مثال در مجموعه بازى رایانه اى GTA کاربر اقدام به ضرب و شتم نیروهاى پلیس مى کند ،ماشین سرقت مى کند، مردم عادى رهگذر در خیابان مانند زنان ،افراد مسن سال را مورد ضرب و شتم قرار مى دهد و اقدام به سرقت پولهاى آنها مى نماید. از دیگراین بازى ها مى توان به بازى‌هایى چون بازى مکس پین ( Max payne) ، بازى مافیا (Mafia) ،بازى هیت من(Hitman)، بازى آى جى آى ( 2 1 IGI) و....اشاره کرد. ب) تبلیغ فرهنگ برهنگى و نمایش صحنه هاى غیر مجاز اخلاقی متاسفانه یکى از مشترکات تصویرى و گرافیکى بسیارى از بازیها نمایش تصاویر عریان و یا با پوشش بسیار کم زنان است که هیچ سنخیتى با فرهنگ ملى و اسلامى کشور ما ندارد. به عنوان مثال در سایتهاى خبرى اعلام شد که در بازیاى به نام سرقت بزرگ اتومبیل: سن آندریاس (GTA: san Andreas) داراى صحنه هاى ضد اخلاقى بوده و حتى در بسیارى از کشور ها مانند استرالیا فروش این بازى ممنوع شد. به جرات مى توان گفت بیشتر بازى هاى رایانه اى کم و بیش داراى این مشکل هستند. نگاهى به بازى هاى موجود در بازار کشورمان که بدون هیچ گونه محدودیتى به فروش مى رسد مى‌توان به این موضوع پى برد . بازى هاى چون مکس پین(MAX PAYNE)،سیمز(The Sims) و (Sim City)،بازى (،Far Cry ) بازى(Catwoman)، بازى تام رایدر (Tomb Raider) و... ج) تبلیغ فرهنگ غرب به نظر مى رسد یکى از کار کردهاى بازى هاى رایانه اى تبلیغ فرهنگ و شیوه زندگى در غرب است. همانطور که در استراتژى ملى براى امنیت داخلى آمریکا ئیان شده: «ما هرگز در جنگ علیه تروریسم جهانى فراموش نمى کنیم که نهایتا به خاطر ارزشهاى دموکراتیک و شیوه زندگى خود جنگ و مبارزه مى کنیم»(7) شاید بتوان گفت مجموعه بازى سیمز ( SIMS) نمونه بارز در این مورد باشد.در این بازى رایانه اى شما دیگر بازى نمى کنید بلکه براى اولین بار در یک بازى زندگى کنید ... طعم یک زندگى مجازى اما کاملا واقعى رابا تمام جزییات آن بچشید ... همراه با شخصیت خود متولد بشوید ، رشد کنید ، به مدرسه بروید ،به دانشگاه بروید ، سرکار بروید ، ازدواج کنید ، بچه دار بشوید ، پیر شوید و سرانجام بمیرید ... اما در تمام مراحل بازى زندگى شما به سبک غرب زندگى مى کنید . مواردى چون تغییر چیدمان وسایل خانه و تنوع این محصولات،تغییر آرایش به دلخواه،انتخاب انواع لباس و پوشش مانند لباس ورزشى ،لباس خواب،لباس میهمانى و... انتخاب انواع موسیقى غربى براى گوش کردن وتعاملات و روابط اجتماعى میان زن و مرد و...... د) اصرار بر انجام خطا و گناه یکى از تاثیرات منفى بازى هاى رایانه اى اصرار و تکرار خطاو انجام گناه در این بازی هاست. ه) از بین بردن قبح گناهان بعضی از بازیها قبح موضوعات را از بین مى برند. این بازى ها که نوعى ابزار مدرن براى قبح شکنى هستند. قبح اعمالى چون جنایت و قتل ، سرقت ، قمار ، اعمال منافى عفت ، استعمال مواد مخدر و.... را از بین می برند



    مقاله
    نام منبع: گرداب
    شماره مطلب: 13086
    دفعات دیده شده: ۲۳۶۱ | آخرین مشاهده: ۲ ساعت پیش