-
جهادی گری پروژه جدید آمریکا (1) / آمریکا واحدهای امنیتی برای یمن تربیت میکند
شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۲۱:۴۶
موسسه مطالعات خاور نزدیک واشنگتن در گزارشی با اشاره به ساختار امنیتی یمن، پیشنهاداتی را به دولت آمریکا برای گسترش نفوذ در یمن از طریق کمکهای مشخص ارائه میدهد و در عین حال به کمکهای اطلاعاتی آمریکا به عربستان و یمن برای حمله به حوثیها ها اشاره میکند. آمریکا در گام اول برنامهاش برای اعمال نفوذ در خلیج عدن و منطقه یمن، اعلام کردهاست که میخواهد تا کمکهای مشخصی را به دولت علی عبدالله صالح رئیس جمهوری این کشور انجام دهد. موسسه موسسه مطالعات خا
موسسه مطالعات خاور نزدیک واشنگتن در گزارشی با اشاره به ساختار امنیتی یمن، پیشنهاداتی را به دولت آمریکا برای گسترش نفوذ در یمن از طریق کمکهای مشخص ارائه میدهد و در عین حال به کمکهای اطلاعاتی آمریکا به عربستان و یمن برای حمله به حوثیها ها اشاره میکند. آمریکا در گام اول برنامهاش برای اعمال نفوذ در خلیج عدن و منطقه یمن، اعلام کردهاست که میخواهد تا کمکهای مشخصی را به دولت علی عبدالله صالح رئیس جمهوری این کشور انجام دهد. موسسه موسسه مطالعات خاور نزدیک واشنگتن در گزارشی راهکارهایی را به دولت آمریکا پیشنهاد میکند که بر اساس آن بتواند نفوذ خود را به صوت موثر در این کشور فقیر، جنگزده و استبداد زده، افزایش دهد. از نکات جالب این گزارش این است که نویسنده آن در عین تایید کمکهای اطلاعاتی آمریکا به ارتش یمن و عربستان برای حمله به رزمندگان الحوثی با توجه به عمق جنایات واقع شده وسط این حملات کوشیده است تا دولت امریکا را از این وحشیگریها مبرا دانسته و این کشور را مخالف کشتار غیر نظامیان معرفی کند. اتفاقی که به صورت مستقیم توسط نیروهای آمریکایی و هواپیماهای بدون سرنشین آنها در افغانستان و پاکستان به وقوع میپیوندد. این گزارش همچنین، سرپلهایی که احتمالا آمریکاییها در یمن در صدد دستیابی به آنها هستند را مشخص میکند؛ سرپلهایی که شامل ایجاد نیروهای امنیتی جدید و آموزش دادن نیروهای امنیتی موجود یمن است. ***** در تاریخ دوم ژانویه سال 2010 میلادی، "باراک اوباما " رئیسجمهوری آمریکا تاکید کرد: " تقویت همکاری با دولت یمن در زمینه آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی این کشور، موضوعات اطلاعاتی و مبارزه با تروریستهای القاعده از اولویتهای آمریکا محسوب میشود. " افزایش کمکهای نظامی به صنعا شامل برنامه متعادلسازی دقیقی خواهد بود. از یکسو، ایالات متحده به شدت تمایل دارد که نیروهای القاعده در شبهجزیره عربستان (AQAP) را تضعیف کند تا مانع تهاجم ایشان به منافع آمریکا در یمن، مسیرهای حساس دریایی و سایر نقاط جهان شود. از سوی دیگر، در این کشور ضعیف و متفرق، بخشهای خاصی از نیروهای امنیتی در راستای سرکوب داخلی بهکار گرفته میشوند و ضمنا بخشهایی از سیستم اطلاعاتی این کشور نیز با شبهنظامیگری اسلامی موافقاند. چنین شرایطی میتواند موجب خدشهدار شدن اهداف آمریکا شود. * پیشینه اولین رده از نیروهای امنیت داخلی یمن از دو سازمان اطلاعاتی تشکیل شده است: "دفتر امنیت ملی (NSB) " و "سازمان امنیت سیاسی (PSO ". (PSO نسبت به سازمان دیگر قدیمیتر بوده و به سازمانهای اطلاعاتی عربستان سعودی و پاکستان وابسته است؛ همین وابستگی دولت یمن را در استخدام جنگجو برای جهاد علیه شوروی سابق در افغانستان دخیل کرده بود. دولت "علی عبدالله صالح " رئیس جمهوری یمن از PSO برای ترتیب دادن جلسات مذاکره با شبهنظامیان رادیکال سنیمذهب عربزبان در یمن استفاده کرده و به این ترتیب توانسته است این شبهنظامیان بازگشته از افغانستان را جذب نیروهای امنیتی خود کرده و از ایشان در درگیریهای داخلی بهره گیرد. در سوم فوریه سال 2006 میلادی، 23 نفر از جهادگران زندانی توانستند از زندان PSO بگریزند. در میان ایشان رهبران جنبش AQAP نیز حضور داشتند. این اتفاق منجر به تقویت موضع NSB شد که در سال 2002 برای همکاری با سازمانهای اطلاعاتی غربی بنیان نهاده شده بود. NSB اکنون مسوول هزینهکرد 4/3 میلیارد دلار بودجهای است که ایالات متحده به مبارزه با AQAP در مناطق قبیلهای اختصاص داده است. دومین رده از نیروهای امنیت داخلی یمن را یک نیروی 50000 نفری تشکیل میدهد که تحت عنوان "سازمان مرکزی امنیت (CSO) " و به مثابه یکی از شاخههای قدرتمند وزارت کشور یمن مشغول به فعالیت است. CSO شامل "نیروهای امنیت مرکزی (CSF) " میشود که مسوولیت حفاظت از ساختمانها و زیرساختهای مهم را بر عهده دارند. همچنین شبکه ایستبازرسیهای داخل اتوبانهای یمن نیز تحت امر این نیرو است. این نیرو همچنین آغاز به عملیات تجسسی در اهداف احتمالی تروریستها کرده است. واحد ضدتروریسم (CTU) این نیرو از 150 نیروی ویژه تشکیل شده که از سال 2003 به بعد عملکرد موفقی در پیشگیری از حملات تروریستی داشته است. سومین رده از نیروهای امنیتی یمن را نیروهای نظامی تشکیل میدهند. ارتش یمن از اهداف احتمالی تروریستها و ایستبازرسیها محافظت کرده و واحدهای ارتش در کنار نیروهای CSF دیده میشوند، هرچند که با شروع درگیری با جنبش حوثی تقریبا نیمی از قدرت ارتش یمن صرف این درگیری شده است. این امر منجر به فعالسازی "ارتش مردمی " شده که براساس مدل حزب بعث عراق و تاحدودی مجاهدین عرب افغانستان طرحریزی شده است. در کنار ارتش، گارد ساحلی یمن که توسط نیروهای آمریکایی آموزش دیدهاند و همچنین نیروی هوایی این کشور قرار دارند که اقدامات پشتیبانی مهمی را برای نیروهای امنیت داخلی فراهم میآورند. * نقاط تمرکز حمایتهای نظامی - فنی آمریکا AQAP توانسته است با اتکا به رهبری باثبات و کارآمد شبهنظامیان مجربی همچون "ناصر الوهیشی " به عنوان نظریهپرداز و "قاسم الریمی " به عنوان فرمانده نظامی قدرت خود را بهشکل روزافزونی افزایش دهد. بر این اساس، موجه خواهد بود که کمکهای امنیتی آمریکا به سوی ردههای اول و دوم امنیتی سرازیر شوند که قابلیت دستگیری و شکار افراد را دارند، به خصوص NSB، CTU و بخشهای تخصصی نیروی هوایی یمن. با این حال، این نیروها فقط یک بخش از معماری اطلاعاتی و امنیتی لازم برای شکست القاعده را تشکیل میدهند. کمک مشترک ایالات متحده و انگلیس در راستای رشد و توسعه نیروهای امنیتی ضدتروریستی یمن منجر خواهد شد که از وابستگی این کشور به PSO در زمینه گردآوری اطلاعات و درگیریهای قبیلهای کاسته شود. هماکنون، تلاشهای ضدتروریستی از سوی واحدهای "اداره تحقیقات جنایی (CID) " در پلیس محلی یمن مورد حمایت قرار میگیرند، اما باید توجه داشت که این واحدها ضعیف بوده و بر روی آنها سرمایهگذاری کافی صورت نپذیرفته است. با این وجود، همین نیروهای ضعیف نیز از سوی AQAP تهدید انگاشته شده و مورد حملات رعبانگیز قرار گرفتهاند. به عنوان مثال، در اواسط ماه نوامبر گذشته "کلنل بسام سلیمان تربوش "، ریاست CID در "ماریب " (Marib) به قتل رسیده و فیلمی از نحوه قتل وی در شبکه اینترنت منتشر شد. برای افزایش قابلیتهای پلیس اطلاعاتی یمن لازم است که یک ماموریت آموزشی قوی با اجازه استفاده از برخی امکانات بومی در راستای آموزش ترتیب داده شود. تجربه ایالات متحده در عراق و افغانستان نشان داده است که روند توسعه چنین قابلیتهایی عموما کند و مشکل بوده و نیازمند پایش مستمر است. دولت آمریکا در ضمن آمادگی برای افزایش کمکهای امنیتی به یمن نباید از نقش ارتش این کشور و CSF غافل شود. به بیان دقیقتر، واشنگتن باید یک برنامه آموزشی ترتیب دهد که طی آن تنها یک بریگاد از ارتش یمن به قابلیتهای بیشتری دست یابد. در دورانی که تهدیدها افزایش مییابند، این بریگاد میتواند پیادهنظام لازم را برای حفاظت از پایتخت و جادههای اصلی فراهم آورد (همانطور که قبلا اشاره شد، نظام امنیتی دولت یمن و ارتش این کشور در حال حاضر به نبرد با حوثیها مشغولند.) این بریگاد همچنین میتواند به عنوان کادر آموزش مبارزه با تروریسم تلقی شده و واحدهای آن به طور چرخشی به آموزش سایر واحدهای نظامی یمنی بپردازند. به موازات این برنامه کوتاهمدت، ایالات متحده باید به دانشکدههای نظامی یمن کمک کند تا بتوانند در آینده نیروهای لازم را آموزش داده و ایشان را برای تصدی سمتهای نظامی و حکومتی تربیت کنند. با فرض این نکته که تلاش برای باثبات ساختن یمن فرآیندی طولانی مدت و چالشی بیانتها است، فصل دیگری از کمکهای امنیتی آمریکا به یمن را میتوان اقداماتی دانست که نتیجه آنها در درازمدت مشخص خواهد شد. * دامهای بالقوه دولتهای منطقهای عموما کمکهای امنیتی آمریکا را در راستای اهداف خاص خود مصرف میکنند. دولت علی عبدالله صالح که بهتازگی به برخی روشهای دموکراتیک روی آورده و هنوز از نظر رعایت حقوق بشر در وضعیت نامناسبی به سر میبرد را نیز نمیتوان از این قاعده مستثنی شمرد. برای مثال، وزارت خارجه آمریکا و سازمان عفو بینالملل از هر دو سازمان NSB و PSO به خاطر اعمال خشونت علیه مخالفین رژیم، روزنامهنگاران و اقلیتهای مذهبی انتقاد کردهاند. به همین ترتیب، سازمانهای آموزش دیده از سوی آمریکا نظیر CTU نیز در درگیریها علیه جنبش الحوثی بهکار گرفته شدهاند. بنابراین، واشنگتن باید دقیقا به ماهیت کمکهای امنیتی خود به یمن توجه داشته باشد و سیاستهای کوتاهمدت و بلندمدت خود در این خصوص را هماهنگ سازد. به بیان دقیقتر، آمریکا باید مواظب باشد که کمکهای امنیتی این کشور به یمن صرف درگیریهای خونین داخلی نظیر نزاع 5 ساله با جنبش الحوثی نشوند. به علاوه، برخی وقایع اخیر مخالفتهایی را با ارائه برخی کمکهای خاص اطلاعاتی، فنی و نظامی به دولت یمن برانگیخته است. مثلا در سپتامبر و اکتبر سال 2009 میلادی، حمله هوایی مشترک نیروهای یمنی و سعودی علیه حوثیها به تخریب یک بازار و آسیبدیدن یک اردوگاه آوارگان انجامید و ضمنا در همین دوره زمانی 12 نفر از سربازان یمنی قربانی آتش نیروهای خودی شدند. به همین ترتیب، بین 17 تا 24 دسامبر سال 2009، دولت یمن سه حمله هوایی علیه مقرهای احتمالی جلسات رهبران AQAP در "ابیان " و "شبوا " ترتیب داد. در این حملات نیز همچون حملات انجام شده علیه حوثیها، هیچ یک از رهبران ارشد AQAP کشته نشدند اما تعدادی از شهروندان غیرنظامی به قتل رسیدند. درواقع، شبهنظامیان AQAP پس از مدتی به این مکانها مراجعه کرده و با شهروندان مصیبتدیده صحبت کردند. با توجه به میزان تاثیر چنین وقایعی بر تلاشهای آمریکا در یمن و سهولت استفاده AQAP از این وقایع، واشنگتن باید به یمنیها جدا توصیه کند که جز در موارد ضروری از چنین حملاتی استفاده نکرده و عملیات دستگیری بهوسیله پلیس شبهنظامی را جایگزین آن کنند.
گزارش
نام منبع: خبرگزاری فارس
شماره مطلب: 12969
دفعات دیده شده: ۱۰۹۲ | آخرین مشاهده: ۳ ساعت پیش