Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • تاکتیک ها و ابزارهای عملیات روانی دشمن درانتخابات 22خرداد -2 دروغ هرچه بزرگ تر باشد باورپذیرتر می شود (حمید حاذق نیکرو )
    دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۰۳

    دربخش اول این مقاله به کارآمدی عملیات روانی بهره گیری افراد و جریانات، به ویژه نظام سلطه از این حربه برای رسیدن به منافع خود، و همچنین به کم هزینه بودن عملیات روانی در مقابل جنگ نظامی اشاره شد. در بخشی پروژه دلتا، با رویکرد نظام سلطه برای برگذاری از جنگ سخت به جنگ نرم مورد بررسی قرارگرفت. در ادامه به یکی از ابعاد عملیات روانی و برخی از تاکتیک های آن - برچسب زدن - پرداخته شد. دراین بخش به تعدادی دیگر از تاکتیک های عملیات روانی پرداخته می شود. 2-تو

    دربخش اول این مقاله به کارآمدی عملیات روانی بهره گیری افراد و جریانات، به ویژه نظام سلطه از این حربه برای رسیدن به منافع خود، و همچنین به کم هزینه بودن عملیات روانی در مقابل جنگ نظامی اشاره شد. در بخشی پروژه دلتا، با رویکرد نظام سلطه برای برگذاری از جنگ سخت به جنگ نرم مورد بررسی قرارگرفت. در ادامه به یکی از ابعاد عملیات روانی و برخی از تاکتیک های آن - برچسب زدن - پرداخته شد. دراین بخش به تعدادی دیگر از تاکتیک های عملیات روانی پرداخته می شود. 2-توسل به ترس دراین تکنیک، از حربه تهدید و ایجاد رعب و وحشت میان نیروهای دشمن (مخاطبین)، به منظور تضعیف روحیه و سست کردن اراده آنها استفاده می شود. متخصصان جنگ روانی ضمن تهدید و ترساندن مخاطبان به طرق مختلف، به آنان چنین القا می کنند که خطرها و صدمه های احتمالی وحتی فراوانی بر سر راه آنان کمین کرده است و از این طریق، آینده ای ای مبهم و توام با سختی ها و مشکلات را برای افراد... ترسیم می کنند (شیرازی، محمد، جنگ روانی وتبلیغات مفاهیم و کارکردها، انتشارات نمایندگی ولی فقیه درسپاه، تهران: 1376). دراین خصوص به نمونه های زیر توجه کنید: «الان نه معلم، نه کارگر، نه دانشجو و نه استاد امنیت ندارند.» (کروبی، اعتماد ملی، ش 929، 5/3/88، ص 24) «اگر احمدی نژادی رأی بیاورد باید چادر به سر از کشور فرار کنیم. «(وزیر سابق کشاورزی، اعتماد ملی، ش 292، 5/3/88، ص 24) فضاسازی خطرناک از وضعیت و موقعیت کشور با تیترهای ویژه (هشدارمیرحسین) البته کلمه هشدار «به رنگ قرمز» و سوتیتر ذیل این تیتر «نامه میرحسین موسوی خطاب به رهبر انقلاب» توسط روزنامه اندیشه نو ( ش 912، 23/3/88، چاپ دوم) بازتاب ویژه داده شد. ما برای دانشگاه، آزادی می خواهیم، برای جوانان آزادی می خواهیم و می خواهیم از یک دولت انتظامی به سمت یک دولت خدمتگزار حرکت کنیم. می خواهیم بگوییم بین ملت و دولت نزدیکی و اعتماد باید باشد نه بدبینی (موسوی، مردم سالاری، ش 2087، 12/3/88، ص 3) ما گروهی از نویسندگان که برای کودکان و نوجوانان عزیز اسلامی می نویسیم از سردل نگرانی، برای فردای کودکان و نوجوانان میهن از همه مادران و پدران... و همه هنرمندان و ... رأی خود را به... بدهند. (کلمه سبز، ش 18، ص 8، بیانیه نویسندگان کودک) رئیس جمهور سابق کشورمان پس از حوادث روز 30خرداد با صدور بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از امنیتی و نظامی شدن فضای کشور تأکید کرد: (سایت کلمه، 31خرداد 1388) مهندس موسوی: در دولتهای آقایان هاشمی و خاتمی خیالم راحت بود اما در این دولت احساس خطر کردم؟!! 3- کلی گویی «محتوای واقعی بسیاری از مفاهیمی که از سوی رسانه های غربی مصادره و در جامعه منتشر می شود، مورد کنکاش قرار نمی گیرد. تولیدات رسانه های غربی در دو حوزه سیاست داخلی و خارجی، مملو از ارزش ها و مفاهیمی مانند جهانی شدن، لیبرالیسم، اقتصاد باز، امنیت ملی، پلورالیسم، نظام نوین جهانی، حقوق بشر، دموکراسی، تروریسم و... است. اینها مفاهیمی هستند که بدون تعریف مشخص، در جهت اقناع مخاطبان در زمینه ای مشخص بکارگرفته می شوند» (محمدی نجم، 1384، ص47). در واقع، کلی گویی عبارتست از مرتبط ساختن عقیده یا سیاستی خاص با مفهومی ویژه، تا مخاطب بدون بررسی شواهد و دلایل عقیده و یا سیاست مورد نظر را بپذیرد. از این رو «استاتس» (Stats) از نظریه شرطی شدن کلاسیک در یادگیری نگرش استفاده کرده است. او که بر کاربرد نظریه شرطی شدن کلاسیک در یادگیری معنی احساسی زبان تأکید دارد، یادآوری می کند که در تجربه روزمره افراد، کلمات خاصی به طور منظم با تجربه های احساسی ویژه ای جفت می شود به عنوان مثال، واژه هایی مانند دموکراسی، آزادی و حقوق بشر با احساسات مثبت افراد جفت می شوند؛ در حالیکه واژه هایی مانند تروریسم، محور شرارت و تحجر، با احساسات منفی افراد جفت می شوند. استاتس اعتقاد دارد که هنگامی که کلمه به صورت یک محرک شرطی شده در آید، واکنش احساسی خاص خود را استخراج می کند. بیان کلی تقلب در انتخابات توسط برخی کاندیداها و احزاب، شخصیت ها و... بدون ارایه اسناد و مدارکی در این خصوص و حتی پیگیری از مجاری مربوطه، مستمسکی در دست رسانه های بیگانه قرار تا با کلی گویی برطبل عملیات روانی علیه انقلاب اسلامی هر چه بیشتر بکوبند. یکی از کاندیدها در ایجاد جو و فضای نامناسب در انتخابات به کلی گویی می پردازد و یک روز قبل از انتخابات نامه ای را به رهبری نوشته و در آن به جانبداری شورای نگهبان، وزارت کشور از کاندیدی خاص و نقص قانون و دخالت نیروهای نظامی در انتخابات متهم می کند. «بعضی از اعضای شورای نگهبان در مرکز و تعدادی از ناظران در استان ها با جانبداری علنی از رئیس کنونی دولت، رعایت شئون بی طرفی را نمی نمایند. وزارت کشور، فرمانداران در پذیرش نمایندگان اینجانب... تعلل می نمایند. شواهدی از مداخله تعدادی از فرماندهان و مسئولان سپاه و بسیج در انتخابات واصل گردیده است. و در ادامه به این تاکتیک تأکید کرده و می نویسد: بهره گیری رئیس دولت از امکانات دولتی در تبلیغات و مسافرت های تبلیغاتی مقامات رسمی و وزراء. (موسوی، اندیشه نو، ش912، 23/3/88) همانطور که مشخص است عملیات روانی در این بخش از طریق کلی گویی در زمانی خاص بدون سند و انتشار این نامه در رسانه های مکتوب و الکترونیکی فقط در جهت تحریک احساسات و جهت دهی افکار مخاطبین صورت می گیرد . 4- گواهی «گواهی و یا شهادت، نقل قول هایی در داخل و خارج از پیام است که برای حمایت از یک سیاست، عقیده، برنامه و یا شخصیتی خاص آورده می شود. در این تکنیک، آوازه شهرت و یا جایگاه فرد (کارشناس، مسئول حکومتی و...) بکار گرفته می شود که از این طریق شهادت، گواهی، تایید و یا نفی فرد یا افراد محترم بر روی پیام تبلیغاتی قرار می گیرد. در تکنیک استناد یا گواهی هدف آن است که مخاطب، خود را با فرد مورد استناد یکسان بداند و باورها و ایده های آنان را به منزله باورها و عقاید خود بپذیرد. به عبارت دیگر، تکنیک گواهی یا استناد، عبارت از آن است که یک شخص مورد احترام و یا منفور، فکر، برنامه و یا سیاست معینی را تایید یا نفی کند» (Lee AM and EB Lee 1939 The Fine Art of Propaganda:A Studyof Father Coughlins Speeches New york Harcourt Brace and copany از تکنیک گواهی، به طرق مختلف در جهت اقناع مخاطب استفاده می شود، از جمله زمانی که مبلغ با مخاطب فرهیخته سر و کار داشته باشد. در این حالت، پیام رسان بطور مستمر به منابع و مراجعی استناد می کند که او آنها را متقن تلقی می کند. حال آنکه قابلیت اعتبار و استناد آن منابع جای بحث دارد. (الیاسی، محمدحسین افکار عمومی آمریکا و عملیات روانی دستگاه حکومتی و تبلیغاتی آن کشور برای مجاب سازی؛ فصلنامه عملیات روانی، سال اول، شماره 2 تهران: 1382) «از جمله کارکردهای دیگر تکنیک گواهی، ترقندی است که در فرایند اقناع از آن با عنوان «عرفی سازی» یاد می شود. در این حالت، از طریق جمعی و همگانی نشان دادن سیاست و یا عقیده ای خاص، جمعیت مخاطب را به اتخاذ آن قانع می سازند. در این ترفند، رغبت طبیعی مردم به سمت موردنظر مبلغ هدایت می شود و این گونه به مخاطب القا می شود که برنامه، سیاست و یا عقیده مربوطه، تجلی خواست اجتناب ناپذیر توده مردم است. بنابراین به سود مخاطبان است که به توده مردم ملحق می شوند» (محمدی نجم، سیدحسین (4831). فصلنامه عملیات روانی، سال سوم، شماره 9). پل ولفویتز معاون وزیر جنگ در دولت بوش که از نظریه پردازان کلیدی نومحافظه و از طراحان اصلی جنگ علیه عراق بود در گفتگو با سی ان ان گفت: به نظر من لازم است که آمریکا با موسوی تماس مستقیم بگیرد. البته اگر او مایل به ارتباط نباشد نباید ما اصرار کنیم اما در هر حال بهتر است او بداند که می تواند یک خط ارتباط مستقیم با ما داشته باشد... ولفویتز همچنین موسوی را «مردی بسیار شجاع» دانست که «در حال مقاومت است و جان خود را در معرض خطر قرار داده است.» 5- تکرار و تعقیب (پیگیری) همچنانکه از نام تکرار بر می آید، برای زنده نگه داشتن موضوع با تکرار زمان بندی شده، سعی می کنند این موضوع تا زمانی که نیازهست، زنده بماند. در این روش، با تکرار پیام، سعی در القای مقصودی معین و جا انداختن پیامی در ذهن مخاطب دارند. (سلطانی فر، محمد و شهناز هاشمی، پوشش خبری، انتشارات سیمای شرق، تهران: 2831) تکرار از لحاظ روان شناسی در تشکیل عادت بسیار مفید است؛ به ویژه اگر با دقت توام باشد. بدون تکرار، تثبیت و تقویت دقیق تر عادت میسر نخواهد شد. روش تکرار، از قواعد خاصی پیروی می کند زیرا فاصله های تکرار فعل نباید چندان دراز باشد که سبب محو شدن آثار قبلی شود و نه چندان کوتاه باشد که ملال انگیز و خسته کننده شود» (دادگران، 2831، ص 812). به عبارت دیگر، تکرار مثل ضربه های پیاپی چکش است که سرانجام میخ را به داخل می راند. بنابراین فرستنده پیام امیدوار است که این شکل از ضربه زدن مداوم، باعث دریافت نکات پیام شود. «لئونارد دوب» «بسیاری از مردم درباره تبلیغ می اندیشند، و یا در محراب، عبادت را تکرار می کنند. آنها مشاهده کرده اند که ظاهرا تکرار می تواند معجزه های روانشناسانه ای انجام دهد. البته تکرار در حقیقت مهم است، اما نباید در این اهمیت مبالغه کرد و یا درباره آن به خطا رفت.» (لربینگر، 6731، ص59). با توجه به توضیح و مطالب پیش گفته می توان نتیجه گرفت که برخی از کاندیداها یا مشاوران و متولیان امر تبلیغات آنان با آگاه بودن از این تاکتیک مبادرت به بهره گیری از این تاکتیک کردند. معروف است که یکی از تئوریسین های اصلاحات به موسوی سفارش کرده بود در رابطه با آقای احمدی نژاد آن قدر کلمه دروغگو را به کار ببر؛ که وقتی احمدی نژاد؛ به مردم گفت ماست سفید است، باور نکنند. براساس این راهبرد همه مرتبطین، مبلغین و هواداران این کاندیدا با پیروی از این تاکتیک یکی از اقدامات موثر و مداوم خود را به موضوع دروغگو بودن احمدی نژاد و دروغ بودن برنامه ها و اقداماتش معطوف می کنند. بر این منوال بود که وقتی در تجمعات تبلیغاتی طرفداران این کاندید حضور می یافتی و یا آنان با طرفداران احمدی نژاد مواجه می شدند. بر زبانشان فقط یک عبارت به صورت پی درپی جاری بود: دروغگو، دروغگو، دروغگو... حال خارج از فضای تبلیغات میدانی و خیابانی، اظهارنظرها، مصاحبه ها، مقالات و گفته های شخصیت ها، نخبگان، و خود کاندیداها خواندنی است! البته آنچه در این مکتوب نقل قول شده فقط شمه ای ناچیز از هزاران مطلب نوشته شده، گفته شده و نشر و پخش شده در رسانه های مکتوب، دیداری، شنیداری، اینترنتی داخلی و خارجی می باشد. «ایرانی دور از دروغ و تحجر می خواهیم.» (موسوی، مردم سالاری، ش 7802، 21/3/88، ص 3) «من تمام وقتم را می دهم تا ایشان سه برابر من اینجا صحبت کنند و هر دروغی که می خواهند بگوید. وقتی ایشان اینجا دروغ می گوید هیچکس یقه اش را نمی گیرد. اسم کسی را نبردم... ایشان مملکت را به جایی کشانده است که پر از دروغ و نفاق است.» (جلسه مناظره موسوی و کروبی، 81/3/88، شبکه 3) مردم با پدیده شگفت آور دروغ روبه رو هستند. (موسوی، کلمه سبز، ش 81، ص11) «خداوند به مهندس موسوی کمک کرد که آمارهای دروغ احمدی نژاد را در کمتر از 01 دقیقه برملا کند.» (حمیدرضا جلایی پور، کلمه سبز، ش 81، ص2) «این احساس به وجود آمده که آقای موسوی به این نتیجه رسیده بود که اگر واقعیت ها را منعکس نکند حمل بر ضعف نفس می شود. بنابراین باید آمارهایی که رئیس جمهور به دروغ به خورد مردم داده بود را ملموس و حتی به زبان عامیانه برای مردم می گفت حتی به نظر من ایشان باید به رئیس جمهور که می گوید همه قیمت ها وتورم پائین آمده است می گفت که در دولت شما غیر از آبروی نظام و کرامت انسانی چه چیزی ارزان شده است.» (کیان ارثی، کلمه سبز، ش 81، ص 2) «موسوی همچنین در سخنان خود حقیقت تلخ و تأسف آوری را برای ایرانیان عیان ساخت و آن تمسک دولتمردان نهم به دروغ و بی اخلاقی برای حفظ قدرت و موقعیت خود بود.» (محسن آرمین، کلمه سبز، ش 81، ص 3) «ده ها میلیون نفر در داخل و خارج ناظر دروغ پردازی ها و خلافگویی هایی بودندکه برخلاف شرع و قانون و اخلاق و انصاف، افتخارات نظام اسلامی مان را نشانه گرفته بود.» (نامه سرگشاده آیت الله هاشمی به رهبری) «اگر نظام نخواهد یا نتواند با پدیده های زشت و گناه آلودی مثل تهمت ها، دروغ ها و خلاف گویی های مطرح شده در آن مناظره برخورد کند...» (نامه سرگشاده آیت الله هاشمی به رهبری) «من زمانی که این دروغ ها و بی نزاکتی ها را از آقای احمدی نژاد دیدم، حرف خود را پس گرفتم و هیچ جایگاهی برای او در دولتم قایل نیستم.» (محسن رضایی، اندیشه نو، ش 219، ص2) سه دروغ دیگر احمدی نژاد تکذیب شد. (تیتر روزنامه کلمه سبز، ش71، 81/3/88) «هنرمند ضد دروغ است.» در نمایشگاه رنگ هایی برای سبز. شعار حاضرین بعد از صحبت خاتمی- ما «دولت دروغ نمی خواهیم.» (خاتمی، کلمه سبز، ش71، 81/3/88، ص8) «مثل نقل و نبات دروغ می گویند تا قوه مجریه را در اختیار گیرند. دروغ گوها شاید چند صباحی صاحب قدرت شوند، اما به بهشت نمی روند. می توان روبه روی ملت ایران نشست و بی وقفه و مکث، و در نهایت اعتماد به نفس، دروغ ها را ردیف کرد و رای ملت ایران را با نیرنگ و فریب از آن خویش نمود اما این ره که می روی به هیچستان است و می توان چشم در چشم ملت ایران دوخت و بی هیچ شرم و حیا دروغ ردیف کرد و قافیه ها را از سخنان کذب آکند.» (مرتضی کاظمیان، کلمه سبز، ش71، 81/3/88، ص13) «تخلفاتی که در دهمین انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است بسیار جدی است و رنجش عمیق شما کاملا به حق است.» (موسوی، 42 خرداد 1388) مجمع روحانیون مبارز در جلسه ای فوق العاده به این نتیجه رسید که برای دفاع از جمهوریت نظام و بازگرداندن اعتماد عمومی و نگاهبانی از موج آشتی ملی با صندوق های رأی، ابطال این انتخابات و تجدید آن در فضایی عادلانه تر و منطقی تر راهکار مناسب است یا دست کم تعیین هیئت بی طرف و کاردان و شجاع برای حقیقت یابی و اعلام نظر نهایی به ملت و رهبری تصمیمی درست در جهت آرمان های والای انقلاب و اندیشه های حضرت امام و تقویت اعتماد ملی است. (42/3/88/ سایت کلمه) ... تجمع عظیم و بی سابقه شما در روز 52 خرداد که در دفاع از حق صیانت از رأیتان و دفاع از جمهوریت و اسلامیت نظام انجام گرفت اصحاب دروغ را آنچنان به خشم آورد که تحمل نیاوردند و کوشیدند شیرینی این همایش پرشکوه را با برخوردهای سبعانه به کام دوستداران ایران عزیز تلخ کنند...(موسوی/72/3/88) «هرچند نتیجه آن را طوری دیگر جلوه دادند و با وارونه نشان دادن نتیجه آن خود را بناحق و همانند سایر موارد فاتح این عرصه هم معرفی کردند؛ ولی شور و شعور اجتماعی ملت ایران در حافظه تاریخ خود این بی عدالتی و قانون شکنی را باور نخواهد کرد.»(نامه موسوی به شورای نگهبان 03خرداد 8138، سایت قلم) «اما آن چنان که می دانید همگی ما در راه این تجدید حیات ملی و تحقق آرمان هایی که در دل و جان پیر و جوان ما ریشه دارند با دروغ و تقلب روبرو شدیم و آن چیزی که از عواقب قانون گریزی پیش بینی کرده بودیم به صریح ترین شکل ممکن و در نزدیک ترین زمان تحقق یافت... اگر حجم عظیم تقلب و جابه جایی آرا، که آتش به خرمن اعتماد مردم زده است، خود دلیل و شاهد فقدان تقلب معرفی شود، جمهوریت نظام به مسلخ کشیده خواهدشد...» (موسوی، 03خرداد 8138، سایت کلمه) «ما با کجروی ها و دروغ گویی ها روبرو هستیم و درپی اصلاح آنیم؛ اصلاحی با برگشت به اصول ناب انقلاب اسلامی.» (موسوی، سایت کلمه03 خرداد 1388) بیانیه شماره5 میرحسین موسوی خطاب به مردم ایران: نگذارید دروغگویان و متقلبان پرچم دفاع از نظام اسلامی را از شما بربایند. (موسوی، 03خرداد 8138، سایت کلمه) «در ایران انتخاباتی برگزار شده است و انبوهی از مردم بزرگوار که آن حماسه حضور را آفریدند نتیجه اعلام شده را باور ندارند و به آن معترض اند. تمام ظرفیت علیه اعتراضات مشروع و قانونی شما علیه تخلفات و تقلبات گسترده در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم بسیج شده اند. اقتدارگرایان می کوشند ضمن وارونه نمایی حقایق و تحریف واقعیات ضمن وجاهت و مشروعیت بخشیدن به انتخاباتی که به عنوان تجسم کامل قانون شکنی و بدعهدی و بی رسمی در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد.» (بیانیه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، 13خرداد 8138 سایت کلمه) «همان ها هستند که هنوز با اتکاء به امکاناتی که متعلق به عموم مردم است در راستای منافع گروهی خود بی پروا به دروغ گویی و پرونده سازی برای دیگران ادامه می دهند.» (بیانیه شماره8 موسوی) دومین محور انتخابی تیم عملیات روانی این کاندیدا، برای بهره گیری از تاکتیک تکرار و پیگیری مسئله تقلب در انتخابات بود که به کرات توسط رسانه های خارجی و شبکه های ماهواره ای و اینترنتی از قول افراد وابسته به این جریان فکری و عوامل تبلیغی آنان و برخی از کاندیداها به فراوانی مطرح شد. برخی نقل و قولها از این جنس اند. «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه ادعا کرد: حقیقت این است که این انتخابات تقلبی بوده است و مردم در ایران در تلاش هستند تا بی پرده سخن بگویند و ما نیاز داریم تا به آنها کمک کنیم.» گزارش تکمیل شده تخلفات و تقلبات انتخابات که توسط کمیته صیانت از آرا ستاد انتخاباتی مهندس موسوی تدوین شده است به زودی به اطلاع مردم شریف ایران می رسد. (2تیر، سایت کلمه) «معترضان به تقلب وسیع صورت گرفته در انتخابات به قانون شکنی متهم می شوند.» (بیانیه شماره7 موسوی) «واقعیتی که آنان بیهوده تلاش می کنند نادیده انگارند آن است که در این انتخابات تقلبی بزرگ اتفاق افتاده و پس از آن، معترضان به این وضعیت به گونه ای غیرانسانی مورد هجوم قرار گرفته و کشته، زخمی و یا بازداشت شده اند... از مجموع آرای ریخته شده در صندوقها تنها یک رأی متعلق به من است و شما به خوبی می دانید که مشکل آنها با میلیونها رأیی است که جوابی برای سرنوشت آنها ندارند.» (بیانیه شماره8 موسوی) زهرا رهنورد در گفت وگویی با شبکه ماهواره ای دولت انگلیس (C. B .B) مهم ترین دلایل تقلب در انتخابات دهم ریاست جمهوری را تشریح کرد. در تشریح بداهت پیروزی موسوی و وضوح تقلب در انتخابات گفت: «یک سری نقاطی هستند که اصلا مشخص است که خودش ملاک تشخیص نادرست بودن نتایجی است که وزارت کشور اعلام کرده است. مثلا آذربایجان و ترک زبان ها هیچ وقت فرزند خودشان را نمی گذارند که به کس دیگری رأی بدهند». «مگر اینها 75 میلیون تعرفه چاپ نکردند یعنی 71میلیون بیش از رأی دهنده ها؛ پس این 71میلیون کجا رفت؟ اینها را پر کردند و ریختند داخل صندوق ها، صندوق ها را کامل کردند.» (فائزه هاشمی در سخنرانی خیابانی) «این کاندیدا به سبب شکست خود در انتخابات رکن «جمهوریت» نظام را به چالش می کشد و حاکمان را متهم به «تقلب» و «خیانت» می کند. چالش جمهوریت نیز برای اذهان عمومی باید به «بحران مشروعیت» رژیم تعبیر و تفسیر شود تا در ذهن مردم، مقدمات روانی «مبارزات مدنی» شکل گیرد. پیدایش این زمینه، مستلزم پشتیبانی یک کمپ رسانه ای قدرتمند است تا در جنگی تبلیغاتی، هیجان های کاذب اجتماعی را به اوج برساند. جنگ روانی، باید به «کودتای روانی» علیه عقلانیت سیاسی مردم بیانجامد.» (پیام فضلی نژاد ، کیهان) 6- دروغ تاکتیک قدیمی دروغ که هنوز هم رسانه ها به طور فراوان استفاده می کنند، عمدتاً برای مرعوب کردن حریف و یا حتی برای مرعوب کردن افکار عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. بدین معنی که پیامی را که به هیچ وجه واقعیت ندارد، بیان می کنند. «گوبلز (وزیر تبلیغات هیتلر) می گوید: دروغ هرچه بزرگتر باشد، باور آن برای مردم راحت تر است». (سلطانی فر، محمد و شهناز هاشمی، پوشش خبری، انتشارات سیمای شرق، تهران: 2831) از جمله دروغ های بزرگ در انتخابات 22خرداد 88 اعلام اینکه فلان کاندید 03 میلیون رأی داشته یا 91 میلیون رأی فلان کاندیدا گم شده یا اینکه احمدی نژاد 5/42 رأی نداشته است. البته دروغ های دیگری نیز در قالب نظرسنجی، گراف، نمودار، عکس و فیلم و سی دی ارایه نمودند. از جمله حذف برخی کلمات از سخنان دکتر محمود احمدی نژاد در میدان ولی عصر(عج) دروغ بزرگی را مبنی بر توهین ایشان به مردم ساخته و منتشر نمودند. مطلب زیر از آن جمله است. «در این جشن غیرقانونی مردم شریفی را که انتقاداتی نسبت به عملکرد وی و دولتشان دارند را به خار و خاشاک تشبیه کرده اند که علاوه بر این حاضران را نیز به سرکوب آنها تحریک می کند.» (محتشمی پور)



    مقاله
    نام منبع: روزنامه کیهان - شماره 19484 / 19 مهر 1388
    شماره مطلب: 12123
    دفعات دیده شده: ۲۲۶۲ | آخرین مشاهده: ۲ ساعت پیش