Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • همایش کاربردی «سینمای ضدفتنه»/2 - شاه‌حسینی: ضدیت غربی‌ها با اسلام، پس از انقلاب پیچیده‌تر شد همایش کاربردی «سینمای ضدفتنه»/2 - شاه‌حسینی: ضدیت غربی‌ها با اسلام، پس از انقلاب پیچیده‌تر شد
    یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ ساعت ۹:۴۱

    مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به شدت گرفتن حملات به اسلام پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، گفت: پس از انقلاب رویکرد پیچیده‌تری در فیلم‌های هالیوودی به وجود آمد و در واقع بسیاری از فیلم‌های هیولامحور دهه80 بازتاب ترس‌های غرب از اسلام بود‌ه‌اند. به گزارش فارس، همایش کاربردی سینمای ضدفتنه، دیشب با حضور مجید شاه‌حسینی، رضا میرکریمی،دکتر شفیعی سروستانی، نصرت‌الله تابش و با مجری‌گری سعید مستغاثی در محل «خانه سینما» برگزار شد. بنا بر این گزارش، «

    مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به شدت گرفتن حملات به اسلام پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، گفت: پس از انقلاب رویکرد پیچیده‌تری در فیلم‌های هالیوودی به وجود آمد و در واقع بسیاری از فیلم‌های هیولامحور دهه80 بازتاب ترس‌های غرب از اسلام بود‌ه‌اند. به گزارش فارس، همایش کاربردی سینمای ضدفتنه، دیشب با حضور مجید شاه‌حسینی، رضا میرکریمی،دکتر شفیعی سروستانی، نصرت‌الله تابش و با مجری‌گری سعید مستغاثی در محل «خانه سینما» برگزار شد. بنا بر این گزارش، «مجید شاه‌حسینی» مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و محقق سینما، سخنران بعدی این نشست بود که در اولین بخش سخنان خود با دیدی تاریخی به مساله اسلام ستیزی در غرب بحث را آغاز کرد. وی گفت: موج تهاجم فرهنگی بر ضد اسلام جریانی است که از قبل از اسلام آغاز شده چون پیشینه چالش غرب در اسلام به قرن‌ها قبل باز می‌گردد و در واقع قبل از بروز سینما به عنوان مهم‌ترین هنر زمانه بینش ضد اسلام در هنر غربی وجود داشته است. از آغاز پیدایش سینما نگاهی همراه با تحقیر به شرق در آثار هالیوود وجود داشته و با نشان دادن مشرق زمین به عنوان فضایی بدوی سعی شده جنس جوامع شرقی با مانوسات مردم از جامع اطراف خود متفاوت باشد و انسان شرقی تبدیل به شخصی غریبه از منظر مخاطبان غربی شود. شاه حسینی افزود: از اولین سال‌های تولید فیلم در هالیوود ضمن تمسخر جامعه شرقی، اسلام به عنوان دینی که در مشرق زمین رایج است مورد هجمه بوده و به تدریج این نگاه ایدئولوژیک‌تر و پررنگ‌تر شده که نمونه آن فیلم «ال‌سید» است. در این فیلم چهره‌ای خونریز و خون‌آشام از اعراب مسلمان به نمایش درآمد در حالی که این فیلم اروپاییان را افرادی متمدن و دیندار که برای حفاظت از شرف اروپایی خود با مسلمانان جنگ می‌کردند، معرفی می‌کرد. وی گفت: روند عرب ستیزی و اسلام ستیزی به تدریج در فیلم‌های آمریکایی با تاریخ‌سازی برای صهیونیزم و کشور جعلی اسرائیل ادامه پیدا کرد که نمونه‌هایش را در فیلم‌هایی چون سامسون و دلیله، ده فرمان و... می‌بینیم و بارزترین نمونه اسلام‌ستیزی را می‌توان در فیلم جن‌گیر ساخته مشهور ویلیام فریدکین‌ دید که فیلم با اذان شروع می‌شود و شیطانی که در آمریکا به روح دختر جوانی حلول می‌کند با نوای روحانی اذان، معرفی می‌شود. شاه‌حسینی با اشاره به شدت گرفتن حملات به اسلام پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، گفت: پس از انقلاب رویکرد پیچیده‌تری در فیلم‌های هالیوودی به وجود آمد و در واقع بسیاری از فیلم‌های هیولامحور دهه80 بازتاب ترس‌های غرب از اسلام است که به شکل فیلم درآمد حتی جنس این فیلم‌های هیولایی نیز متفاوت با سایر آثاری از این دست است که در دهه‌های قبل تولید می‌شد و از شاخص‌ترین این آثار می‌توان به سری بیگانه اشاره کرد. هیولای بیگانه، هیولایی باستانی است که از مکانی ناشناخته می‌آید. در مغز رخنه می‌کند و سپس به دل انسان‌ها می‌رود و میزبان خود را می‌کشد. خون این هیولا اسید است و زایش او باعث مرگ میزبانش می‌شود. در انتهای این سری نیز تنها چیزی که نابودش می‌کند موجودی التقاطی است. اگر با این نگاه بنگریم «پارک ژوراسیک» هم در لایه‌های زیرین خود فیلمی ضد اسلامی است که مساله بازآفرینی هیولایی را که از قرن‌ها قبل وجود داشته، مطرح می‌کند. شاه حسینی در ادامه با اشاره به تغییر رویه‌ هالیوود در دهه 90 گفت:در دهه 90 صراحت زیادی در لحن هالیوود نسبت به مسلمانان به وجود آمد و تروریست‌های مسلمان تبدیل به نمونه انسانی هیولاهای ترسناک شدند که این نگاه بعد از سال 2000 رویکردی آخر‌الزمانی به خود گرفت و در فیلم‌های بسیاری نبرد نهایی اسلام و غرب به تصویر کشیده شد. حتی در دوره اخیر رجعتی به آثار تاریخی به وجود آمده و موضوعاتی که در دهه‌های گذشته در لفافه مطرح می‌شد، اکنون به صورت صریحی دوباره مطرح می‌شود که این موارد نشان می‌دهد که ضدیت با اسلام موجی دیرپا در سینما است و تکثر فیلم‌های ضد اسلامی، مساله اتفاقی بودن ساخت این آثار را از بین می‌برد. به گزارش خبرگزاری فارس، نصرت‌الله تابش سخنران بعدی این مراسم بود که به ریشه‌های ترس از اسلام در ادبیات غرب اشاره کرد و گفت: با بررسی 100 فیلمنامه اخیر هالیوودی به این نتیجه رسیدیم که 63 فیلمنامه از این آثار اقتباسی است این نشان‌دهنده ارتباط قوی بین ادبیات و غرب است و باید ریشه‌های اسلام‌ستیزی را در رمان‌های غربی بررسی کنیم که این ریشه‌ها از دانته شروع می‌شود و تا اکنون ادامه می‌یابد. وی در ادامه با اشاره به استفاده از آیات قرآن در فیلم «فتنه»، گفت: در این فیلم از چند آیه قرآن استفاده شده و بر اساس آن سعی دارد با استفاده از این آیه‌ها چهره‌ای طالبانی از اسلام ارائه دهند اما در واقع باید اشاره کرد که کارگردان این فیلم با حذف آیاتی که قبل یا بعد از این آیات وجود داشته‌، باعث ایجاد شبهه در فیلم شده و در واقع این شبهه است که باعث ایجاد فتنه شده است. وی با اشاره به لزوم کار فرهنگی در مورد مقابله با جریانات موهن به اسلام گفت: معتقدم بیش از آنکه از بیرون ضربه بخوریم ضعف درونی به ما ضربه می‌زند، چون نیروی انسانی مناسب برای طرح سینمای دینی در ایران فراهم است و کارگردان‌های مسلمان زیادی با توانایی بالا وجود دارند ولی ما از آنها استفاده نمی‌کنیم. وی در پایان تاکید کرد: در سینمای غرب علیه اسلام و حتی مسیحیت فیلم‌های زیادی ساخته می‌شود ولی تا به حال فیلمی علیه یهودیت ندیده‌ایم. گویا جریانی ضد دینی و صهیونیستی قصد دارد مسیحیتی را که ممکن است پیروانش به اسلام تمایل داشته باشند به جان اسلام بیندازد و آنان را متمایل به دین یهود کند. ادامه دارد...



    خبر
    نام منبع: خبرگزاری فارس
    شماره مطلب: 11000
    دفعات دیده شده: ۱۳۹۵ | آخرین مشاهده: ۲ ساعت پیش