-
نماها و نمادهااستفاده از نقشهها و تصاویر ماهوارهای در عملیات روانی/حمزه زمانی/کامبیز علیمحمدی
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۵ ساعت ۱۰:۳۰
چکیده انسانها از آغاز کوشیدهاند تا تصویری از زیستگاه خود در ذهن و سپس بر روی اشیائی چون سنگ, خشت, پوست درختان و حیوانات و سرانجام کاغذ ترسیم کنند. با گذشت زمان, نقشهها کاربردهای متفاوتی یافتند که بسیار فراتر از تعیین موقعیت زیستگاه اجتماعی انسانها بود. تعیین قلمروهای سیاسی, ترسیم جزئیترین عوارض و اشکال سطح زمین در قالب نقشههای توپوگرافی, زمینشناسی, تکتونیک, خاکشناسی و پوشش گیاهی, هواشناسی و دریانوردی, نقشههای گوناگون جمعیتی, شهری و د
چکیده انسانها از آغاز کوشیدهاند تا تصویری از زیستگاه خود در ذهن و سپس بر روی اشیائی چون سنگ, خشت, پوست درختان و حیوانات و سرانجام کاغذ ترسیم کنند. با گذشت زمان, نقشهها کاربردهای متفاوتی یافتند که بسیار فراتر از تعیین موقعیت زیستگاه اجتماعی انسانها بود. تعیین قلمروهای سیاسی, ترسیم جزئیترین عوارض و اشکال سطح زمین در قالب نقشههای توپوگرافی, زمینشناسی, تکتونیک, خاکشناسی و پوشش گیاهی, هواشناسی و دریانوردی, نقشههای گوناگون جمعیتی, شهری و دهها نوع نقشه دیگر, همگی بیانگر کاربردهای مختلفی هستند که نقشهها در زندگی انسان دارند. البته, نقشهها در لشکرکشیها نیز اهمیت بسیار حیاتی دارند که انکارناپذیر است. با این حال, این کاربرد نقشه نیز مورد نظر ما نیست. آنچه که در این مقاله میخواهیم بدان بپردازیم چگونگی استفاده از نقشهها و سپس, تصاویر ماهوارهای در عملیات روانی و تبلیغات است. عملیات روانی یکی از شیوههای نوینی است که به لطف پیشرفت دانش و فناوری, درصدد غلبه بر حریف بدون درگیری فیزیکی است. پیشرفت روزافزون علوم رایانههای و سامانههای سنجش از راهدور, همراه با یافتههای جدید روانشناسان در زمینه تأثیر رنگها بر ادراک, سبب شد تا کارشناسان عملیات روانی بهطور گستردهای از این علوم برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنند. مقاله حاضر, به بررسی عملکرد قدرتهای بزرگ در استفاده از نقشهها و دادههای ماهوارهای در طول جنگ سرد و نیز سالهای اخیر در عملیات روانی میپردازد. واژگان کلیدی: عملیات روانی, نقشه, تصاویر ماهوارهای, ایالات متحده, عراق, ایران. مقدمه گر چه در تعریف نقشه و تصاویر ماهوارهای همواره میگوییم: نقشه, نمایش تمام یا بخشی از عوارض سطح زمین است که به مقیاس معینی کوچک شده؛ و تصویر ماهوارهای نیز, تصویری است رقومی, که بدون تماس فیزیکی با اجسام و به وسیله ماهواره تهیه شده است؛ اما, در واقع, نقشه مدلی است که ارتباط برخی پدیدههای طبیعی جهان واقعی را با انسانها نشان میدهد و حاوی معانی طبیعی و روانشناختی گوناگونی است که به وسیله نقشهخوان یا کاربر نقشه, رمزگشایی میشود. به همین ترتیب, نقشهخوانی فرایندی است که به وسیله آن میتوان نقشهها را تفسیر و تحلیل کرده و معانی فیزیکی و روانشناختی آنها را بهتر درک کرد. فنون پیچیده تهیه نقشهها, رشته کارتوگرافی را بهوجود آورده و کارتوگراف یا نقشهکش, کسی است که به این حرفه اشتغال دارد. امروزه نقشهها و تصاویر ماهوارهای به وسیله اطلسها, کتابها, رسانهها و اینترنت توزیع میشوند. مسئلهای که در اینجا مطرح است تأثیرگذاری نقشهها و تصاویر ماهوارهای بر مخاطبان در فرایند عملیات روانی است. بدینمنظور, پس از بیان مقدمه, کلیاتی ارائه میشود که بیان مسئله, پیشینه تحقیق, ضرورت انجام آن, فرضیات و اهداف تحقیق را شامل میشود. پس از آن, چگونگی استفاده از نقشهها و تصاویر ماهوارهای در عملیات روانی با ذکر نمونههای مختلفی از دوران جنگ سرد تا جنگها و رویدادهای پس از آن مورد بحث قرار میگیرد. در پایان نیز نتیجهگیری بحث ارائه میشود. بیان مسئله در مقدمه این مقاله تعاریف اولیه بحث ارائه شد. همانگونه که میدانیم, هدف عملیات روانی تأثیرگذاری بر آرا, احساسات, رویکردها و رفتار طرف مقابل به وسیله شیوههای گوناگون تبلیغاتی است. پرسشی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا میتوان با استفاده از نقشهها و تصاویر ماهوارهای بر روی مخاطبان تأثیر گذاشت؟ آیا شواهدی وجود دارد که ثابت کند تاکنون چنین اقدامی صورت گرفته است؟ در این صورت, چه راههایی را میتوان برای مقابله با چنین عملیاتهایی پیشنهاد کرد؟ پیشینه تحقیق یکی از بهترین کارهای انجامگرفته در مورد موضوع تحقیق, کتاب تبلیغات و جنگ روانی است که دانشگاه امام حسین (ع) آن را به طبع رسانده است. فصل سیزدهم این کتاب, مقالهای است با عنوان جغرافیای سحرانگیز اثر هانس اشپیر, که میتوان در این مورد بدان مراجعه کرد. بهرغم آنکه این مقاله در 1952م. نوشتهشده, ولی در مورد آشنایی با کلیات موضوع مورد بحث اطلاعات مفیدی در اختیار خواننده قرار میدهد. اما, آنچه را که امروزه کارتوگرافهای عملیات روانی مورد استفاده قرار میدهند، بسیار فراتر از آن چیزی است که چندین دهه پیش توصیه میشد. ضرورت انجام تحقیق لزوم شناخت ترفندها و شگردهای گوناگون عملیات روانی دشمن بر هیچکس پوشیده نیست. در این راستا, نحوه استفاده از ابزارهایی مانند نقشه و تصاویر ماهوارهای در عملیات روانی, موضوعی است که در این تحقیق مورد کنکاش قرار میگیرد. استفاده از این ابزار به سده شانزدهم و عصر استعمار برمیگردد و در سالهای اخیر, که با پیشرفت فناوری رایانهای, بهبود کیفیت تصاویر ماهوارهای و تولید نرمافزارهای مختلف جی.آی.اس همراه بوده, بهرهگیری از این ابزار نیز شتاب فزایندهای گرفته است. بنگاههای خبری غرب در لابهلای اخبار مربوط به جنگها و حوادث گوناگون مانند حادثه یازده سپتامبر, جنگ افغانستان, جنگ سلطه, مسائل فلسطین و لبنان و نیز مسئله هستهای ایران, با آگاهی از میزان تأثیرگذاری این وسیله, بهشدت از آن استفاده میکنند. بنابراین, افزایش آگاهی عمومی نسبت به حیلههای تبلیغاتی دشمنان, امری لازم و ضروری است. فرضیات فرضیاتی که تحقیق حاضر بر آنها مبتنی است عبارتند از: 1- مزایای نقشهها و تصاویر ماهوارهای, همراه با اثربخشی روانشناختی رنگها, توانایی شگفتانگیزی به این تصاویر میدهد که میتوان در عملیات روانی از آنها بهره جست. 2- بنگاههای خبری غرب در بیان اخبار مربوط به حوادث گوناگون و بهویژه, مسئله هستهای ایران از این وسیله به بهترین نحو ممکن استفاده میکنند. استفاده از نقشهها در عملیات روانی در این قسمت, شرح مختصری درباره تاریخچه نقشهبرداری و نقشهکشی ارائه میشود. بهویژه ذکر نقش جغرافیدانان مسلمان در گسترش این رشته از علوم آن را درخور توجه خواهد کرد. سپس لازم است تا بهدلیل استفاده گسترده از رنگهای گوناگون در رنگآمیزی نقشهها, به اختصار درباره خاصیت رنگها از نظر روانشناسی بپردازیم. پس از آن هم به بحث اصلی یعنی استفاده از نقشهها در عملیات روانی پرداخته خواهد شد. تاریخچه مختصری از نقشهبرداری و نقشهکشی نقشه از گذشتههای دور وجود داشته است. در ذهن افراد بشر همیشه انگیزههایی برای نقشهکشی بوده است. احساس قرار داشتن در فضایی معین و ابداع وسیلهای برای درک این احساس, از ابتداییترین جوامع بشری تاکنون قابل ردیابی است. نقشه, زبانی جهانی است و در بسیاری از جوامع, نقشهها بر نوشتن تقدم داشتهاند. قدیمیترین نقشه معتبر دنیا ششهزار سال پیش از میلاد مسیح در چاتال هویوک در کشور ترکیه کشف شده است. (هارلی، 1370،ص11) یونانیان و رومیان و بهویژه بطلمیوس, پیشرفتهای زیادی در این زمینه داشتهاند, اما با طلوع قرون وسطی که افول علم و دانش را در اروپا در پی داشت, این نقشهبرداران مسلمان بودند که وارثان و ادامهدهندگان جغرافیدانان اروپا بهشمار میروند. اینان کورکورانه تعلیمات بطلمیوس را دنبال نکردند. حتی سیاحان مسلمان بسیاری از اندیشههای او را رد کردند. منجمان مسلمان طول درجه را محاسبه کرده و به نتایج دقیقی دست یافتند. لازم بود که مسلمانان برای انجام بهموقع نماز و روزه آهنگ حرکت زمان را بدانند؛ در ضمن, سفر حج هم علاقه مسلمانان را به سیر و سفر و جغرافیا توسعه داد. خوارزمی در سده نهم میلادی, اطلاعات بطلمیوس را در کتاب صورهالارض اصلاح و قدیمیترین نقشههای اسلامی را ترسیم کرد. پس از او در سده دهم میلادی, مسعودی شاهکار خود, مروجالذهب را به رشته تحریر درآورد و دقیقترین نقشه جهاننمای آن روزگار را ترسیم کرد. وی به گرد بودن زمین اعتقاد داشت. ابنحوقل در سده دوازدهم میلادی, نخستین نوع از نقشههای جغرافیایی را ترسیم کرد که شبیه نقشه راهنماست و حاوی اطلاعات اقتصادی و اجتماعی است. در همین سده, ادریسی پای به عرصه گیتی نهاد که پس از تحصیل به سیسیل رفت و در آنجا پادشاه نورماندی از او درخواست کرد تا یک نقشه جهاننمای عظیم ترسیم کند و یک توضیح مفصل بر آن بنویسد. کتاب وی, به نام نزهه المشتاق فی اختراق الآفاق, که هنوز هم موجود است در آن زمان به جغرافیدانان غربی کمک کرد تا معلومات خود را گسترش دهند. همچنین, ادریسی نخستین نقشهبرداری است که نقشه رنگی ترسیم کرده است. این چهار تن, نامدارترین نقشهبرداران مسلمان بودند که توانایی آن را داشتند تا نقشههای بطلمیوسی را کنار زده و در راه پیشرفت این حرفه گام بردارند. البته, ناگفته نماند که برخی از دانشمندان, جغرافیدانان مسلمان را در دو مکتب فکری دستهبندی میکنند: مکتب عراقی و مکتب بلخی. مکتب عراقی خود به دو گروه تقسیم میشود: نخست آنان که بر مبنای جهات چهارگانه کتابهای خود را تألیف کرده و بغداد را مرکز عالم میدانند و گروه دیگر که بر مبنای اقالیم، کتاب نوشته و مکه را مرکز عالم گرفتهاند. در مکتب بلخی نیز به آن دسته از مفاهیم و اطلاعاتی اهمیت داده میشد که در قرآن و روایات، نامی از آنها برده شده است. (برای مطالعه بیشتر ر.ک.به: شکویی، 1367، صص 4 تا 11) بیشک, بهدلیل کروی بودن زمین, هر کس میتواند خود را مرکز جغرافیایی عالم بپندارد, لیکن در سیر تکوین دانش نقشهبرداری, به قرن هجدهم میلادی میرسیم که نقشهبرداری بهصورت علم درآمده, نقشهها نظم کنونی را به خود گرفتهاند و در آنها اروپا مداری نهادینه میشود. از اواخر دهه 1950م. رایانهها پای به عرصه نقشهبرداری گذاشتند. از رایانه, نخست برای انجام محاسبات استفاده میشد و در حدود ده سال پس از آن, آزمایشهایی در مورد طراحی به کمک رایانه آغاز شد. در دهه 1980م. رایانه همه قلمروهای نقشهبرداری را تسخیر کرد. تجهیزات مخصوص طراحی رایانهای روزبهروز قدرتمندتر شد و مدلهای مفهومی, بانکهای اطلاعاتی و ذخیره دادههای رقومی پیشرفت شگرفی کرد که به ایجاد سامانه اطلاعات جغرافیایی منجر شد. این سامانه به کمک ماهوارههای رصدکننده زمین, وظیفه نقشهبرداری نوین را بر عهده دارند. خاصیت رنگها در روانشناسی رنگ, همواره یکی از عناصر دیداری مهم و تأثیرگذار بر ادراک اجتماعی بوده است. رنگ از دید زیباییشناختی و در نظرگرفتن ویژگیهای روانی مردم، شرایط منطقهای و اقلیمی، کارکردهای متفاوتی پیدا میکند. رنگها را معمولاً به رنگهای اصلی و فرعی تقسیم میکنند. رنگهای قرمز, زرد و آبی رنگهای اصلی هستند و رنگهای فرعی از ترکیب مساوی دو رنگ اصلی بهوجود میآیند, بدینترتیب که رنگ سبز از ترکیب زرد و آبی؛ نارنجی از ترکیب قرمز و زرد و رنگ بنفش از ترکیب آبی و قرمز به وجود میآید. البته رنگهای فرعی دیگری نیز هستند که از ترکیب یک رنگ اصلی و یک رنگ فرعی به طور مساوی بهدست میآیند؛ مانند: فیروزهای که حاصل ترکیب رنگهای آبی و سبز است و نیز, ارغوانی که از ترکیب بنفش و قرمز به دست میآید. رنگها را همچنین, به انواع رنگهای زنده با گرایش گرم و سرد، دسته رنگهای بیرمق و دسته رنگهای تیره تقسیم میکنند. برای نمونه, رنگهای صورتی, آبی, سبز و خاکستری را رنگهای سرد؛ و رنگهای قرمز, زرد, نارنجی و قهوهای را رنگهای گرم مینامند. رنگ سیاه, خنثی است اما, ترکیب آن با رنگ سفید, رنگ خاکستری است که یک رنگ سرد بهشمار میرود. در روانشناسی نیز هر یک از این رنگها معانی مختلفی دارند. رنگها میتوانند روی ادراک و احساسات ما تأثیر بگذارند و واکنشهای متفاوتی را سبب شوند. کیت اسمیت معتقد است که واکنش به رنگ, فوری است و تأثیر عمیقی بر گزینش ما میگذارد(اسمیت، 2006م.، اینترنت). از رنگها میتوان همانند صحبت کردن و نوشتن برای برقراری ارتباط استفاده کرد. احساساتی چون خشم, نفرت, محبت, شادی, و حتی اعتماد را میتوان به وسیله رنگها به مخاطب منتقل کرد. رنگهای سرد, بهطورکلی, آرامشبخش هستند و محبوبیت بیشتری نزد مردم دارند. در تهیه نقشهها نیز میتوان از رنگهای سرد و گرم برای نشان دادن ضعف و زبونی, یا قدرت و برتری کشورها استفاده کرد. برای نمونه, یک کشور میتواند برای تحقیر کشور همسایه خود, آن را با زمینه صورتی نشان دهد. رنگ زرد به سختی در چشم تجزیه (آنالیز) میشود و یک رنگ احساسبرانگیز است. این رنگ با وجود آنکه یک رنگ گرم بهشمار میرود اما، همواره خشم آدمی را موجب میشود و در طراحی نقشه, میتوان برای بیان تهدیدآمیز بودن یک کشور از آن استفاده کرد. درحالیکه, رنگ نارنجی بر خلاف رنگ زرد, احساس مطبوعی ایجاد میکند و رنگ سبز نیز, که یادآور طبیعت شاداب است, آرامشبخش بوده و احساس امنیت را به ذهن القا میکند. کشورهایی که با زمینه آبی نمایش داده شدهاند, مردمپسند به نظر میآیند؛ زیرا رنگ آبی, آرامش, استواری, امید داشتن, دانایی و بخشندگی را تلقین میکند. البته, ترکیبات گوناگون هر یک از رنگها معانی متفاوتی دارند, برای نمونه, در مورد رنگهای فرعی, سهم هر یک از رنگهای گرم یا سرد در ترکیب, گرایش به همان سمت را موجب میشود. لازم به ذکر است که با توجه به طول موج هر رنگ و قدرت تجزیه چشم, مدت 8 تا 10 ثانیه طول میکشد تا احساس خاصی در بیننده برانگیخته شود. این بدان معناست که طراح نقشه در عملیات روانی نیز, تنها همین مدت زمان کوتاه را فرصت دارد تا احساسات مورد نظر را در مخاطب پدید آورد و اراده خود را به وی تحمیل کند. بدینترتیب, میتوان نتیجه گرفت که گفتوگوی تصویری بر گفتوگوهای کلامی و نوشتاری برتری دارد و کشورهای استعمارگر غرب نیز با پی بردن به این واقعیت, درصدد استفاده از آن برآمدهاند. استفاده از نقشهها در عملیات روانی به روشهای گوناگونی میتوان از نقشهها در عملیات روانی استفاده کرد که عبارتند از: 1- استفاده نادرست از سامانه تصویر؛ 2- استفاده از خاصیت رنگها؛ 3- تحریف اطلاعات حاشیهای نقشه؛ و 4- تحریف متن نقشه. در زیر, به تشریح هر یک از این روشها میپردازیم. فن تغییر شکل کره سهبعدی زمین به نقشه دو بعدی را سامانه تصویر میگویند. در این فن, چهار جنبه را باید رعایت کرد: مساحت, فاصله, جهت و شکل؛ اما همان طور که میدانیم زمین کروی, و نقشه مسطح است, و این بدان معنی است که تولید نقشهای که در آن, شکل, جهت و فاصله صحیح باشد امکانپذیر نیست و ناگزیر در یکی از این جنبهها باید تحریف صورت گیرد(سینگ، 2000، ص 6)؛ در غیر این صورت نقشه مورد نظر همانند شکل 1 خواهد شد. سامانههای تصویر به دو دسته کلی مخروطی و استوانهای تقسیم میشوند. شکل 2 سه نوع سامانه تصویر مختلف را نشان میدهد. در نقشه قسمت 1, که مرکاتور در سده شانزدهم میلادی تهیه کرده است, خطوط عرض جغرافیایی بهتدریج, با دور شدن از استوا از یکدیگر دور میشوند؛ یعنی, برای رسیدن به اندازه دقیق, شکل حقیقی از میان میرود. این تحریف در نظر اروپاییان, که دارای امپراتوریهای مستعمراتی بودند, عجیب نیامد. بدین ترتیب, مناطق واقع در عرضهای جغرافیایی پایین (نزدیک خط استوا)، در عمل با مقیاس کوچکتری نسبت به مناطق واقع در عرضهای جغرافیایی بالا بر روی نقشههای جهانی ترسیم شدند. این روش باعث شد که کشورهایی مانند روسیه، کانادا و گرینلند در نقشه مرکاتور از اندازه واقعی خود بزرگتر به نظر رسند و چنین به نظر برسد که اروپا مرکز دنیاست. از همان زمان, دیدگاههای انسان عامی از جغرافیای جهان، تا حدودی رنگ تعصب به خود گرفت. برخی از دانشمندان معتقد بودند که این روش، در عمل، تهدید روسیه را در اذهان جهانیان بزرگتر جلوه میدهد و باعث میشود تا انگلستان نسبت به کانادا با توجه به غرور امپراتوری این کشور، در ایجاد فشار و طرح دعوا تلاش کند.(اشپیر، 1372، ص 280) تلاشهای زیادی برای اصلاح نقشه مرکاتور و برطرف کردن برتری جغرافیایی کشورهای نیمکره شمالی صورت گرفت, تا اینکه نقشه قسمت دوم شکل 2 تهیه شد. اما, این به معنای از میان رفتن جهت شمال - جنوب و شرق - غرب است. همچنین, شکل کشورهای حاشیه نقشه تحریف شده است. در 1973 م. یک نقشهبردار آلمانی, به نام آرنو پترز, نقشه بعدنمای جدیدی ابداع کرد که هدفش نشان دادن حجم خشکیهای کره زمین بود. اما اینبار, کشورهای اروپای شمالی در امتداد طول جغرافیایی کشیده میشوند؛ و در عوض, کشورهایی که در طول خط استوا هستند, مانند زئیر و سوماترا, به نظر کشیدهتر از آن چیزی میآیند که به دیدن آنها عادت داریم. بدین ترتیب, دوباره برتری جغرافیایی اروپاییها, در نقشهها حفظ شد. نقشهها در تبلیغات کاربرد دارند، و این به شرطی است که نقشههای تولیدشده از نظر کارتوگرافی بینقص به نظر برسند. بسیاری از نقشههایی که بنگاههای تبلیغاتی غرب تولید میکنند ظاهراً از نظر فنی بیاشکال هستند و مخاطب, با مشاهده این ظاهر هنرمندانه, به اهداف نهفته در پس آن نمیاندیشد. بدینترتیب, کارتوگرافهای عملیات روانی با آگاهی از فنون و هنر نقشهکشی, و تلفیق آن با کاربرد رنگها در روانشناسی, نقشههایی را تولید میکنند که بهراحتی بر مخاطبان تأثیر میگذارد. این امر با پیشرفت فنون نقشهکشی به وسیله نرمافزارهای رایانهای، شتاب بیشتری گرفته و سبب شده است تا نقشههایی با کیفیت بالاتر, حجم کمتر, زمان تولید کوتاهتر و هزینه کمتر تولید شود و به سرعت از طریق رسانهها و بهویژه, اینترنت در سطح جهانی منتشر شود. ضمن آنکه در این روش, نگارنده از قلمفرساییهای طولانی معاف بوده و مخاطب نیز با نگاه اجمالی, به قضایا پی برده و وقت زیادی تلف نمیشود. مهمتر از همه اینکه, زبان نقشه, یک زبان جهانی است و با علائم و نشانهها سروکار دارد و در خواندن آن, به ترجمه نیازی نیست. تحریف اطلاعات حاشیهای نقشه به وسیله عدم رعایت اصول کارتوگرافی در ترسیم نقشه انجام میشود که میتواند کاربران را گرفتار اشتباه کند. ترسیم نکردن مقیاس و یا امتداد شمال بر روی نقشه از آن جمله بهشمار میرود. گاهی نیز مقیاس نقشه را به صورت عددی در حاشیه نقشه مینویسند که با تغییر اندازه نقشه, مقیاس مذکور ارزش خود را از دست میدهد و استفاده از آن گمراهکننده خواهد بود. تحریف متن نقشه, با تغییر در اندازه زوایا و نسبت اضلاع صورت میگیرد. البته, بدیهی است که این تحریف در مناطق خاصی از نقشه, که برای تهیهکننده ارزش حیاتی دارد, صورت میگیرد. بدینمنظور, کارتوگرافیست عملیات روانی امتدادها و تقاطعهای مورد نظر را خارج از حد واقعی ترسیم میکند. برای نمونه, همان طور که در شکل 3 ملاحظه میشود زاویه یک امتداد که 135 درجه است جای خود را به امتدادی با زاویه 225 درجه میدهد. دلیل این امر نیز آن است که، اگر نقشه به دست نیروی متجاوز افتاد در یافتن مسیر حرکت و پیشروی سردرگم شود. نمونههای زیادی از این دست, در دوران جنگ سرد تهیه شده است. هانس اشپیر, اعتقاد راسخی به کاربرد نقشهها در عملیات روانی دارد و میگوید: «نقشههای امروزی تنها برای بیان یک منظور خاص به کار نمیروند، بلکه میتوانند حوادث را به صورت نمادین جلوه داده و یا زمینهساز طرحهای آینده باشند. نقشهها میتوانند برخی ویژگیها را محسوستر و برجستهتر نشان دهند و بعضی دیگر را تحریف کنند. آنها ممکن است به جای بیان حقایق، بر روی سیاستهای خاصی تأکید کرده و یا دکترینهای خاصی را برجسته نمایند. بدین ترتیب, با وجود آنکه نقشهها ممکن است به منزله ابزاری برای اطلاعرسانی به کار روند، ولی از جبههگیری و قضاوت نیز به دور نیستند و میتوانند به درستی یا نادرستی امری خاص رأی دهند. نقشهها میتوانند نشانه پیروزی و یا یادآور شکستها و بغضهای در گلو مانده باشند، همچنان که ممکن است به عنوان ابزاری برای بیان اعتراضات و به تصویر کشیدن افتخارات و غرورها به کار روند. در حقیقت بهرهبرداری از نقشه در تبلیغات، بسیار گسترده بوده و مقاصد آن مختلف است»(اقتباس از: اشپیر، 1372، ص 276). وی پس از بیان این اهمیت, از بیتوجهی تحلیلگران تبلیغاتی به استفاده از نقشه اظهار تعجب میکند. البته, این مطلب به دهه 1950م. مربوط میشود و همانگونه که ذکر شد, با آغاز هزاره سوم میلادی تحول عمیقی در این زمینه بهوجود آمده است. در ادامه بحث, نخست, استفاده از نقشهها در عملیات روانی دوران جنگ سرد را مرور کرده و سپس, با ذکر نمونههای بیشتر, جنگ افغانستان, عراق و مسئله هستهای ایران را بررسی میکنیم. دوران جنگ سرد با پایان جنگ جهانی دوم, دوران جنگ سرد آغاز شد و تا فروپاشی شوروی در 1991م. ادامه یافت. در این دوره کشورهای دو بلوک شرق و غرب افزون بر درگیریهای ایدئولوژیک, سیاسی, اقتصادی و دیپلماتیک به عملیات روانی بر علیه یکدیگر پرداختند. سقوط هواپیمای یو-دو ایالات متحده در خاک شوروی پیشین حکایت از تلاش فراوانی داشت که این دو کشور برای جاسوسی و تهیه نقشه از خاک یکدیگر انجام میدادند. یکی از جلوههای عملیات روانی شوروی پیشین, تهیه و انتشار نقشههای نادرست بود تا دشمنان نتوانند از آن استفاده کنند. البته, این شیوه پیش از آن نیز در روسیه رواج داشت؛ به طوری که در اوایل سده بیستم میلادی, یک زمینشناس روسی به نام گراسیموف نوشت: «نقشههایی که برای مردم یک کشور سری محسوب شوند چیز بیهودهای هستند؛ زیرا همانند مشعلی هستند که همواره خاموش است»(اسوداکف، 1990، ص 39). بههرصورت, سالهای زیادی چنین وضعی در شوروی پیشین حاکم بود. مردم برای پیدا کردن راه خود در اطراف مسکو, از نقشههایی استفاده میکردند که تنها شاهراهها را نشان میداد. مقیاس نقشههای توریستی نامعلوم بود و نقشههای شهری نیز مبهم و نادرست بودند (شکل 4 و شکل 5 سمت راست). در اوایل دهه 1960م. برخی نقشهها از فروشگاهها جمعآوری شده و در عوض, نقشههای کوچک مقیاسی جایگزین آنها شدند که هم اشتباهات و تحریفات نقشههای قدیم را داشتند و هم مختصات جغرافیایی از روی نقشه رخت بر بسته بود. این کار در شرایطی انجام میشد که استفاده از عکسهای هوایی و تصاویر ماهوارهای کاربرد گستردهای پیدا کرده بود. برای نمونه, در آن هنگام که مردم شوروی پیشین ساحل دریاچه آرال را به شکل نادرست میدیدند, نقشههای کشورهای دیگر, که از فناوری فضایی استفاده میکردند, وضعیت واقعی دریاچه را نشان میداد. در 1985م. که میخائیل گورباچف به رهبری اتحاد جماهیر شوروی رسید اصلاحاتی را در این کشور آغاز کرد که به کاهش تنش میان دو بلوک انجامید. از این زمان به بعد, تحولی در نقشهکشی شوروی پدیدار شد و با فروپاشی شوروی, محدودیتها کاهش یافت و تهیه نقشههای بزرگ مقیاس، آغاز شد. دوران پس از جنگ سرد تا حال حاضر با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، همگان بر این عقیده بودند که دوران تنشهای سیاسی و رقابتهای نظامی خاتمه یافته است. لیکن, جنگهای شدیدی در این دوران به وقوع پیوست که خلاف انتظار عمومی بود. جنگ کوزوو, افغانستان و عراق نمونههایی از این جنگها هستند. بررسی اجمالی این جنگها نشان میدهد که در تمامی این جنگها ایالات متحده در متن رویدادها قرار داشته است؛ بهویژه پس از یازده سپتامبر که امریکا دستاویز لازم برای تهاجم به مخالفانش را به چنگ آورد. در همین راستا, عملیات روانی ایالات متحده نیز به لطف پیشرفت فناوری و گسترش شبکههای اینترنت در دهه گذشته, ابعاد گستردهتر و بسیار پیچیدهتری به خود گرفت. یکی از این عرصهها, استفاده از ابزار نیرومندی به نام نقشه بود که توانایی اقناعسازی بیمانندی داشت. در اینجا نمونههای معدودی از تعداد بیشمار این نقشهها را مورد بررسی قرار میدهیم. شکل 6, بالا سمت چپ, نقشهای را نشان میدهد که پس از حادثه یازده سپتامبر ترسیم شده و کشورهای جهان را بر مبنای سخنان بوش، رئیسجمهور امریکا بوش, که در آن زمان ایراد کرد، دستهبندی کرده است. جمله معروف او در متن نقشه آمده است: «شما یا با ما هستید یا با تروریستها». شکل 6, بالا سمت راست, نقشهای از عملیات سال 2001م. در افغانستان را نشان میدهد که به نام آزادی جاویدان - که در حاشیه نقشه به چشم میخورد - نامگذاری شده است. در این نقشه, مراکز تجمع نیروهای طالبان با نمادهای مثلثی سیاه رنگ, مراکز پدافند هوایی طالبان با نمادهایی به رنگ قرمز, استحکامات نیروهای متحد با رنگ سبز, پایگاههای هوایی نیروهای متحد با رنگ آبی و پایگاه کمکهای بشردوستانه با مکعب نارنجی نشان داده شده است. زمینه این نقشه, که به کمک تصویر ماهوارهای تهیه شده, به رنگ زرد است که از فضای بحرانی کشور حکایت دارد. در حالی که, قلمروهای کشورهای همجوار حالت طبیعی خود را دارد. در ضمن, این نقشه بدون مقیاس و راهنمای شمال است. شکل 6, وسط سمت چپ, نقشهای از عراق, پیش از آغاز جنگ را نشان میدهد که مناطق مظنون به نگهداری سلاحهای کشتار جمعی (هستهای, شیمیایی و زیستی (بیولوژیک) با نمادهایی بر روی آن مشخص شده است. زمینه نقشه به رنگ زرد تیره طراحی شده است که وخامت اوضاع را نشان میدهد و چنان که میدانیم پس از اشغال عراق هیچگاه سلاح هستهای در این کشور یافت نشد. شکل 6, وسط سمت راست, نقشهای از جنگ سلطه را نشان میدهد که موسسه بینالمللی مطالعات نظامی (استراتژیک) آن را تهیه و خبرگزاری رویتر نیز آن را در اینترنت منتشر کرده است. در این نقشه, محور پیشروی نیروهای امریکا با رنگ آبی و حلقه دفاعی نیروهای بعثی به رنگ قرمز نشان داده شده که به ترتیب, حکایت از نیروهای خودی و دشمن دارد. زمینه نقشه نیز همانند موارد دیگر به رنگ زرد بوده و نیروهای زرهی, پیاده و نیروهای ویژه گارد جمهوری عراق نیز با نمادهای قرمز رنگ ترسیم شدهاند. شکل 6, پایین سمت چپ, محل استقرار تیپهای نیروهای متحد را پس از اشغال عراق نشان میدهد. در این نقشه نیز که با زمینه زرد ترسیم شده است, نیروهای امریکایی و انگلیسی به رنگ آبی و نیروهای عراقی به رنگ قرمز و غالباً خارج از مرزهای عراق دیده میشوند, در حالی که, بر روی هر یک از آنها خط مشکی ضخیمی کشیده شده که حاکی از انهدام آنها است. نکته جالب توجه در این نقشه, ناهمسانی رده یگانهای دو طرف میباشد؛ به طوری که, در برابر یگانهای ارتش بعث که در رده لشکر و سپاه میباشند یگانهای نیروهای متحد در رده تیپ طراحی شده است. به عبارت دیگر, غلبه ضعیف بر قوی. شکل 6, پایین سمت راست, نقشهای از ایران و کشورهای خاورمیانه را نشان میدهد که در آن محدودهای به رنگ قرمز نمایش داده شده است که به شعاع 1300 کیلومتر - برابر با برد موشک شهاب 3 - از مرزهای ایران را نشان میدهد. این نقشه به تمام کشورهایی که در این محدوده قرار دارند هشدار میدهد که خطر این موشک آنها را تهدید میکند. به همین ترتیب, همه روزه نمونههای بسیاری از این دست را میتوان در رسانهها و اینترنت یافت که با هدف فریب افکار عمومی طراحی شدهاند و به کار میروند. بنابراین, تردیدی باقی نمیماند که به کمک نقشهها میتوان در لحظات حساس و تعیین کننده, روحیه مقاومت سربازان دشمن را از بین برد. استفاده از تصاویر ماهوارهای در عملیات روانی دادههای ماهوارهای، کاربرد وسیعی در رشتههای مختلف علوم نظیر کشاورزی, شیلات, منابع طبیعی, هواشناسی, محیط زیست, زمینشناسی و علوم نظامی دارند. اخیراً رسانههای غربی با کمک تصاویر ماهوارهای درصدد اقناعسازی افکار عمومی برآمدهاند. از آنجا که تصاویر ماهوارهای با مؤلفههایی چون دقت دشمن در مشاهده, دقت در هدفگیری و تسلط بر امور همراه هستند، میتوانند در مخاطبان یک نوع داوری بدون اراده پدید آورند و این مهمترین هدفی است که جبهه استعمار به دنبال آن است. ماهوارههای جاسوسی به طور دائم, در زمان جنگ و صلح, دادههای ماهوارهای را با وضوح بالا گردآوری میکنند تا بتوانند بر پیشرفتهای جنگافزاری نوین قدرتهای رقیب نظارت کنند. کشورهای توسعهیافته برای استفاده از دادههای این ماهوارهها هیچگونه محدودیتی ندارند. آنان میتوانند به طور گسترده و با کمک فنون سنجش از راه دور فعالیتهای دیگران را بررسی کنند. بنابراین, فناوریهای نوین عصر اطلاعات با تغییر تاکتیکها و تکنیکها و رویهها به افزایش ظرفیتهای فرماندهی و کنترل نیروهای عملیاتی منجر میشود. اطلاعات دقیق و وسیع از وضعیت نیروهای خودی و دشمن، شناخت و برآورد صحیح توانمندیهای عملیاتی یگانهای رزمی خودی و دشمن بر مبنای انواع اطلاعات کسب شده از صحنه جنگ با استفاده از تصاویر ماهوارهای، باعث تمرکز قدرت رزمی در نقاط حساس رزم میشود. تاریخچه توسعه تصاویر ماهوارهای تاریخچه علم و فن سنجش از راه دور از زمان جنگ جهانی اول با انگیزههای نظامی و به وسیله عکسهای هوایی آغاز شد. در جنگ جهانی دوم استفاده از عکسهای هوایی گسترش یافت و با پرتاب موفقیتآمیز ماهواره اسپوتنیک به فضا، به وسیله شوروی سابق در چهارم اکتبر 1957م. عصر جدیدی در رقابتهای میان دنیای کمونیست و غرب آغاز شد. به نحوی که ایالات متحده, با پرتاب نخستین ماهوارههای عکسبرداری فضایی با نام کرونا در 18 آگوست 1960م. با قابلیت جاسوسی و دریافت تصاویر از سایتهای پرتابی پایگاههای موشکی، فرودگاههای نظامی، مراکز زیردریایی و غیره, نقش ویژهای را برای گسترش و بهرهگیری از ماهوارههای جاسوسی و نظامی در عرصه رقابتهای جنگ سرد فراهم کرد. پتانسیل کسب اطلاعات به وسیله کرونا راه حل مناسبی برای تمامی مشکلات جاسوسی بود. تجزیه و تحلیل این اطلاعات فرصتی را فراهم کرد تا سلاحهای استراتژیکی که ایالات متحده را مورد تهدید قرار داده بود، شمارش شوند و ایالات متحده بتواند وضعیت این سلاحها را در خاک شوروی دنبال کند؛ به طوری که توسعه این روش اطمینان عمیقی به سیاستمداران برای تصمیمگیری در برنامههایشان عرضه کرد. از 1972م. با گسترش سامانههای ماهوارهای و توسعه سنجش از راه دور و رقابت در تولید ماهوارههای تجارتی، زمینه بهرهگیری از علم و فن سنجش از دور و تصاویر ماهوارهای در فعالیتهای شهری، روستایی، منابع طبیعی و محیط زیست فراهم شد. این سنجندهها, علاوه بر نور مرئی, باندهای دیگر طیف الکترومغناطیس مانند طیف مادون قرمز و مایکروویو را نیز کسب میکنند. چون این سنجندهها در ارتفاع زیاد در حال گردش به دور زمین هستند و میتوانند از نواحی وسیع, مانند سطح یک استان و یا یک دریاچه تا پدیدههای بسیار کوچک، تصویربرداری کنند که البته این قابلیت به قدرت تفکیک آن سنجنده بستگی دارد. امروزه سنجندههای گوناگونی برای گرفتن تصاویر، از سوی کشورهای مختلف تهیه و در مدار قرار گرفتهاند و بسیاری از کشورها همچون رادارست کانادا( ), آیکونوس و لندست امریکا( ), اسپت فرانسه( )، آی.آر. اس. هندوستان( ) و اروس - آی یک رژیم اشغالگر قدس( ) دارای ماهواره تجاری هستند و روزانه صدها تصویر از سطح زمین به وسیله این ماهوارهها تهیه و به ایستگاههای گیرنده زمینی ارسال میشوند. خنثیسازی تبلیغات غیرواقعی شوروی با استفاده از تصاویر ماهوارهای در جنگ سرد با آغاز جنگ سرد و پیشرفتهای فضایی شوروی سابق و تبلیغات بلندگوهای بلوک شرق از پیشرفتهای نظامی و موشکی شوروی و کمبود اطلاعات از شوروی که وحشت دولتمردان ایالات متحده را سبب شد, سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) مأموریت یافت تا طرحهای فضایی ماهواره جاسوسی کرونا را تکمیل کند تا بدین وسیله از اماکن و تأسیسات نیروهای شوروی تصویربرداری شود. این عمل که با دریافت اطلاعات فراوانی از شوروی پیشین همراه بود، انقلابی را در گردآوری اطلاعات به وجود آورد. ماهواره جاسوسی کرونا با قدرت تفکیک 6/7 متر در مأموریتهای خود از کارخانههای هواپیماسازی و پایگاههای هوایی شوروی تصویربرداری میکرد. ماهیت دوپهلوی مشاهدات بصری کرونا و تجزیه و تحلیل آن موجب فرصتی برای اثبات یا نفی توانایی شوروی و اطمینان دادن به استراتژی نظامی در برنامههای دفاعی راهبردی امریکا شد. برای نمونه, پس از تصویربرداری کرونا شواهد دقیقی از توانایی موشکی زمین به هوا، برای برنامهریزان فرماندهی راهبردی هوایی یو.اس.ای.اف( ) و مسیرهای مناسبی برای حمله احتمالی به محل موشک استراتژیک بمبافکنهای شوروی طراحی شد. بدین ترتیب, با شواهد تصویری کرونا از توانایی نظامی شوروی، مفسران مدارکی را فراهم کردند که باعث فروریزی ترسهای نیروهای نظامی امریکا از قدرت نظامی شوروی که در اثر تبلیغات شوروی در جنگ سرد به وجود آمده بود، شود. ارائه اخبار واقعی از تخریب شهرهای بوسنی با تصاویر ماهوارهای در جنگ بالکان پس از به قدرت رسیدن میلوسویچ در صربستان و سکوت اروپا، ارتش بلگراد برای ایجاد کشور صربستان, به پاکسازی قومی مسلمانان ساکن در مناطق و قلمرو یوگسلاوی سابق اقدام کرد. یکی از مهمترین اخباری که در رسانههای آن زمان منتشر شد، انتشار تصاویر ماهوارهای از تخریب شدید شهرها و روستاهای بوسنی و هرزگوین بود. در تصاویر ماهوارهای مختلف منتشر شده در روزنامههای خبری از جمله نیویورکتایمز امریکا تصاویر قبل از هجوم به شهرها و روستاهای سالم و پا برجای بوسنی و بعد از حمله صربها به همان شهرها و روستاها که کاملاً در تصویر نابود و یا تخریب شده بود، به نمایش در آمد. جنایتهایی که در جنگ علیه مردم بوسنی به وقوع پیوست، آن قدر تکاندهنده بود که سازمانهای بینالمللی را وادار کرد تا با حمایت کشورهای مسلمان این اقدام را محکوم کنند و اروپا و امریکا نیز به منظور پیشگیری از قدرتطلبی روزافزون میلوسویچ، علیه وی اقدام نظامی کردند. البته, لازم به یادآوری است که انتشار این تصاویر در منابع خبری برای پشتیبانی از مسلمانان بوسنی و کوزوو منتشر نشده بود, بلکه این اقدام برای آمادهسازی افکار عمومی برای حمله به بلگراد و جلوگیری از قدرتمندی بیشتر ارتش میلوسویچ در برپایی جنگ جهانی سوم انجام شد. سانسور اخبار و تصاویر ماهوارهای در جنگ افغانستان تصاویر ماهوارهای با توجه به نوع سنجندهها و ارتفاعمداری, قدرت تفکیک زمینی مختلفی دارند. پنتاگون در 1999م. با ایجاد شرکت خصوصی اسپیس ایمجینگ( )، ماهواره آیکونوس ( ) را با قدرت تفکیک طیفی چهار متر و پانکروماتیک را با قدرت تفکیک طیفی یک متر به فضا پرتاب کرد. پس از آن, دولت امریکا به شرکتهای دیگری مانند ارس واچ( ) اجازه پرتاب ماهواره کوییکبرد( ) با قدرت تفکیک 60 سانتیمتر و شرکت اربیتال ساینس( ) برای پرتاب ماهواره ارب ویو - سه( ) با طول عمر سه تا پنج سال و قدرت تفکیک یک متر را در 1999م. صادر کرد. در جنگ افغانستان، پنتاگون تمامی تصاویر ارسالی مربوط به آغاز عملیات افغانستان توسط ماهوارههای آیکونوس را به مبلغ دو میلیون دلار خریداری کرد تا حق چاپ و انتشار آنها برای همیشه در اختیار پنتاگون باشد زیرا, در این تصاویر اردوگاههای آموزشی و حرکت ستونهای نظامی تروریستها آشکار بود. بهعبارت دیگر, هدف ارتش امریکا پیشگیری از دستیابی رسانههای غربی به این تصاویر و مشاهده آثار بمبارانهای هوایی بر روی مناطق جمعیتی غیرنظامیان افغانستان بود تا تلفات غیر نظامیان با استفاده از این تصاویر تجاری از سوی رسانهها گزارش نشود و از انتشار اخبار مربوط به کشتار سنگین غیرنظامیان در اثر بمبارانهای شدید ارتش امریکا جلوگیری کند و گزارش جنگ به اخبار منتشر شده تنها منحصر به پنتاگون باشد (حسینی هنزایی، 1384، صص 60-62). همان طور که پیش از این نیز ذکر شد, یکی از منظورهای استفاده از تصاویر ماهوارهای, القای این نکته به مخاطب است که دشمن در هدفگیری خود خطا نمیکند. در جنگ افغانستان تصاویر ماهوارهای زیادی از این دست منتشر شد که از هدفگیری بینقص هواپیماهای امریکایی حکایت میکرد. شکل 7, دو قطعه از این تصاویر را نشان میدهد که در آنها دقت هدفگیری در حمله به تأسیساتی در مزارشریف به نمایش در آمده است. تبلیغات با تصاویر ماهوارهای در جنگ عراق در 2003م. ارتش امریکا برای پیشروی سریع و دستیابی به اهداف نظامی خود، عملیات روانی گستردهای را با پخش اعلامیه و بمبارانهای وسیع بر روی مواضع مهم ارتش عراق آغاز کرد. این عملیات گسترده, موجب از همگسیختگی روحی، عدم وحدت تصمیمگیری، ترک خدمت و رهاسازی تجهیزات دفاعی، ناامیدی، تضعیف قدرت و روحیه نبرد و افزایش هراس از قدرت نیروهای مهاجم در نیروهای عراقی شد. یکی از این اعلامیهها تصویر یک ماهواره در حال گردش بر فراز کشور عراق بود که میتواند مراکز تولید سلاحهای شیمیایی و محل پرتاب موشکهای اسکاد را بر روی پرتابکنندههای متحرک، تشخیص دهد. بر روی این تصاویر نوشته شده بود: «ما همه چیز را میبینیم، از بهکار بردن سلاحهای هستهای، زیستی و شیمیایی خودداری کنید. دولتهای ائتلاف از فناوری بالای ماهوارهای برخوردارند که به نیروهای ائتلاف این امکان را میدهد تا آمادهسازی و نقل و انتقال سلاحهای هستهای، زیستی و شیمیایی را زیر نظر بگیرند. در صورت رعایت نکردن این توصیهها، فرماندهان نظامی مسئول خواهند بود.» پخش این اعلامیه و پس از آن هدف قراردادن و بمباران دقیق اهداف نظامی (شکل 8) و پخش اعلامیههایی که نشاندهنده انهدام تجهیزات دفاعی و آتشگرفتن آنها بود، تبلیغات گستردهای را در افزایش هراس از توانایی دشمن در نیروهای عراق بهوجود آورد که در نتیجه آن، پس از مدتی قدرت رزمی رژیم بعث در مقابل نیروهای مهاجم از بین رفت (حبیباللهی، 1383، صص 117-120). نکتهای که ضروری است بدان اشاره شود این است که کالین پاول، وزیر امور خارجه وقت امریکا, برای اثبات وجود سلاحهای کشتارجمعی در سازمانملل، از تصاویر ماهوارهای که نشاندهنده محل نگهداری سلاحهای کشتارجمعی در عراق بود به منزله مدرکی برای حمله به عراق استفاده کرد و ارتش امریکا در زمان حمله به عراق نیز از همین اعلامیه برای عملیات تبلیغی گسترده استفاده کرد. این در حالی است که تاکنون هیچ سلاح کشتار جمعی برای نمونه از سوی ارتش اشغالگر در عراق یافت نشده است. بنابراین, مشاهده میشود جنگافروزان امریکا با استفاده از قدرت تصاویر ماهوارهای در خدمت عملیات فریب و تبلیغ، یک سناریوی جنگی را برای حمله و تسخیر عراق فراهم کردند. جنگ روانی با تصاویر ماهوارهای برای پرونده هستهای ایران افزایش نیاز به ارتباطات، آشنایی جوامع با فرهنگ نوین اطلاعرسانی و مزایای شبکه جهانی اینترنت، گسترش تعامل جهانی با این سامانه را موجب شده است. بعضی از سایتهای اینترنتی علاوه بر دارا بودن مزایا، دارای نکات ریز و مبهمی نیز میباشند که با شناخت و تحلیل لازم علمی باید بهصورت آگاهانه از آن بهرهبرداری کرد. فریب و ایجاد شبهه از عناصر اصلی در رفتار سیاستمداران و نظامیان برای دسترسی به اهداف خود میباشد و استفاده از تصاویر ماهوارهای و همراه کردن رسانههای جمعی و ارائه اطلاعات گوناگون در سایتهای اینترنتی، زمینه این نیرنگ را فراهم میکند. از خرداد ماه 1382ش. عملیات روانی در مورد پرونده هستهای ایران، با انتشار تصاویر ماهوارهای از تأسیسات هستهای نطنز (شکل 9) و اراک در رسانههای دنیا آغاز شد که بار دیگر، قدرت تصاویر ماهوارهای را در عملیات روانی علیه یک کشور, آشکار کرد. اگر در سایتهای اینترنتی جستوجو کنیم، بسیاری از تصاویر ماهوارهای تأسیسات مختلف هستهای ایران را مشاهده میکنیم که با قدرت تفکیک بسیار بالا ارائه شده است. بسیاری از این تصاویر حاوی اطلاعات فنی که در متن تصویر نقش بستهاند نیز میباشند. برای نمونه, سایت سازمان امنیت جهانی وابسته به وزارت دفاع امریکا ، تصاویر نیروگاه اتمی بوشهر را در سال 1992م. با قدرت تفکیک ماهوارهای مختلف از پنج، یک و نیم متر قرار داده بود، اما در سال2006م. این تصاویر با قدرت تفکیک ماهوارهای بیست و پنج سانتیمتر قرار داده شده است. سایت شرکت دیجیتالگلوب ، تصاویر مختلف تأسیسات هستهای ایران را با قدرت تفکیک شصتسانتیمتری در اختیار بازدیدکنندگان سایت خود قرار میدهد. سایت شرکت اسپیس ایمجینگ که دارای ماهواره آیکونوس با قدرت تفکیک یک متر میباشد, تصاویر ماهوارهای مختلفی از ایران را در سایت خود برای بازدید قرار داده است. بنابراین, همان طور که گفته شد, امریکا در نبرد اطلاعاتی و تسخیر فضای ذهنی مخاطبان خود از تمامی امکانات بهره میبرد و این در حالی است که هیچ یک از شرکتهای ماهوارهای اجازه انتشار تصاویر ماهوارهای سایت دیمونای رژیم صهیونیستی را بر روی اینترنت ندارند. در حقیقت, دولت امریکا و رژیم صهیونیستی میکوشند تا فرایند دسترسی ایران به فناوری صلحآمیز هستهای را دچار خدشه کنند و با انتشار این اطلاعات و اخبار غلط، مردم، دانشمندان و سیاستمداران کشورها را با خود همراه سازند و ایران را پنهانکار و خطرناک معرفی نمایند، تا بتوانند به اهداف خود که همانا سلطه بر منطقه خاورمیناه است دست یابند. خدمات (سرویسهای) اطلاعاتی و رسانههای خبری غرب برای اثبات وجود سلاحهای کشتار جمعی در ایران, از همان ترفندی که علیه عراق بهکار بردند استفاده میکنند؛ یعنی بهرهگیری از تصاویر ماهوارهای مخدوش و دستکاری شده. شکل 10 نمونهای از این تصاویر را نشان میدهد که به اصطلاح به تأسیسات پارچین تعلق دارد. به راستی, چگونه میتوان به صحت و سقم ووخبر و تصویری که به منزله شاهد مدعا ارائه میشود، پی برد؟ مخاطبانی که عموماً افراد عادی جامعه را شامل میشوند، از کجا میتوانند سره را از ناسره تشخیص دهند؟ برای نمونه, کدامیک از تصاویری که در شکل 11 آمده است به تأسیسات هستهای تعلق دارد؟ بیشک, ناآگاهی و سادهاندیشی, آفتهایی هستند که زمینه پذیرش ترفندهای عملیات روانی دشمن را فراهم میکنند. در شکل مذکور, تصویر سمت چپ بندر بوشهر و تصویر سمت راست, بندر سانفرانسیسکو را نشان میدهد. نتیجهگیری اگرچه تاریخ نقشهبرداری نوین به حدود نیم قرن پیش باز میگردد, اما نقشهها پیشینهای چندین هزار ساله دارند. جغرافیدانان مسلمان نقش مهمی در پیشرفت دانش نقشهبرداری ایفا کردهاند, لیکن در گذر زمان و بهویژه پس از پایان قرون وسطی در اروپا, کانون این دانش کمکم به سمت غرب حرکت کرد. بهطوری که, اکنون کشورهای مسلمان واردکننده شیوههای نوین نقشهبرداری از غرب هستند. بررسی تاریخی استفاده از نقشهها و تصاویر ماهوارهای نشان میدهد که، در حال حاضر کشورهای غربی از اینها به مثابه ابزاری در خدمت عملیات روانی استفاده میکنند. پیشرفت سریع و روزافزون رایانهها, سامانههای اطلاعات جغرافیایی, افزایش قدرت تفکیک تصاویر ماهوارهای و نیز بهرهگیری از یافتههای روانشناسان در زمینه روانشناسی رنگها سبب شده است تا خدمات خبری استکبار جهانی به سادگی نقشهها و تصاویر دلخواه را تهیه کرده و در معرض دید مخاطبان قرار دهند. تلفیق فناوری نوین نقشهکشی به کمک رایانه و آگاهی از تأثیر رنگها سبب شده است تا نقشهها و
مقالات مجله
نام منبع: Scientific - Research Quarterly on Psychological Operations
شماره مطلب: 10631
دفعات دیده شده: ۲۲۷۵ | آخرین مشاهده: ۲ ساعت پیش